Luet artikkelia:

Tarvitset asiakkaita, jos haluat ansaita nettibisneksellä

Netissä on helppoa tienata rahaa lähestulkoon millä tahansa sivustolla. Alkuun pääsemiseksi riittää ilmaisen Blogspot-blogin perustaminen ja Googlen AdSense-mainosohjelmaan liittyminen. Seuraavaksi kirjoitat joka päivä blogiisi jutun, ja rahaa alkaa virrata kerran kuussa tilillesi.

Helppoa, eikö totta?

Todellisuus näyttää kuitenkin aika lailla toiselta. Sisällön tuottaminen on työlästä, ja kirjoittamiseen menee aikaa enemmän kuin olet kuvitellutkaan. On vaikeaa pysyä tarkasti blogin aiheessa, ja ideat tuntuvat loppuvan kesken. Alussa tuntui helpolta kirjoittaa uusi juttu vaikka joka päivä, mutta muutaman kuukauden kuluttua aikataulut alkavat pettää.

Ensimmäisinä kuukausina tuntui mukavalta saada muutama kymppi tai vaikkapa satanen kuussa rahaa mainostuloina, mutta muutaman kuukauden kuluttua alat laskea, paljonko mainostuloista kertyy tuntipalkkaa työlle. Mitä parempaa sisältöä tuotat, sitä huonommaksi tuntipalkkasi todennäköisesti on jäänyt. Enää nettibisnes ei tunnu lainkaan järkevältä tavalta kuluttaa aikaansa - missä tahansa hanttihommassa kun tienaa sisällöntuottajaa paremmin.

Sisällöntuottajan tuntipalkan parantamiseen on ainakin kaksi keinoa. Näistä helpompi tapa - ainakin teoriassa - on huonontaa tuotettavan sisällön laatua. Kirjoitat entistä enemmän, mutta huonompia juttuja. Lisäksi kierrätät entistä härskimmin netin vieraskielisiltä sivuilta löytyviä ideoita. Äläkä turhaan kuluta aikaasi tekstien kieliasun korjaamiseen - sinuahan kiinnostavat pelkästään mainosnapsautukset, eivät blogisi lukijat.

Jos kuitenkin haluat kirjoittaa hyviä juttuja ja ansaita rahaa kirjoittamalla, on sinun onnistuttava myymään juttujasi jollekin maksavalle asiakkaalle. Yleensä kyseeseen tulevat vain yritykset, sillä harva kuluttaja on halukas maksamaan mitään Internetin sisällöistä.

Netissä ansaitseminen näyttää kaiken muun liiketoiminnan tavoin
kiteytyvän yhteen kysymykseen: haluaako kukaan maksaa tästä sisällöstä tai palvelusta? Jos et edes itse olisi valmis maksamaan tarjamastasi palvelusta tai sisällöstä mitään, onnistut tuskin löytämään maksavia asiakkaitakaan.

Jos taas arvelet, että tuottamasi sisältö on edes jollekin asiakkaalle arvokasta, on sinun etsittävä nuo asiakkaat ja onnistuttava myymään tuotteesi (sisältösi, palvelusi) maksavalle asiakkaalle.

Älä luota siihen, että asiakas löytää loistavan sisältösi ja tekee sinulle tarjouksen, josta et voi kieltäytyä. Sinun itsesi on oltava aloitteellinen ja myytävä tuotteesi asiakkaalle, joka todennäköisesti ei halua ostaa tuotettasi.

Netttibisnestä suunnittelevan onkin syytä selvittää itselleen jo palvelun suunnitteluvaiheessa vastaukset seuraaviin kysymyksiin: Mikä on tuotteeni? Kenelle tämä palvelu tai sisältö tuottaa hyötyä? Keitä mahdolliset asiakkaat ovat? Haluaako kukaan maksaa tästä mitään? Mitkä yritykset ovat kilpailijoitani? Miksi joku ostaisi palvelun minulta, eikä joltakin kilpailijoistani?

Mikäli löydät tyydyttävän vastauksen kaikkiin kysymyksiin, ideallasi saattaa hyvinkin olla onnistumisen mahdollisuuksia. Jos vastauksia ei tunnu löytyvän, on syytä kehittää uusi ja entistä parempi idea nettibisnekselle.

Seuraava juttu ilmestyy maanantaina 3.8.2009.

Tämän artikkelin kirvoittamat kommentit

Esitä oma näkökulmasi

Lukijat

 

Copyright 2010.

Blogi käyttää kevyesti tuunattua Modern Clix -teemaa, jonka Introblogger on muokannut Blogspotia varten.