Joitakin viikkoja sitten ihmettelin pihvin puuttumista suomalaisilta nettisivustoilta. Kommenteissa pihvin puutetta selitettiin mainostulojen pienuudella: kun sivustot tuottavat vain vähän mainostuloja, ei kovin kummoista sisältöäkään kannata tuottaa. Mainostulojen vähäisyys pitää varmasti paikkansa. Epäilen kuitenkin, että tämä ei ole todellinen syy sisällön vaatimattomuudelle.
Itse uskon, että suurin osa nettibisnestä erilaisilla sivustoilla tekevistä ei yksinkertaisesti ole kiinnostunut sisällön tuottamisesta. Laadukkaan sisällön tuottamisen sijaan nörttibisneksen tekijöitä kiinnostaa hakukoneoptimointi, linkkien rakentaminen, tekniikka ja raha.
Kaikki neljä seikkaa ovat varmasti tärkeitä. Valitettavasti näyttää siltä, että mainituista asioista kiinnostuneet nettibisneksen tekijät eivät yksinkertaisesti ole tottuneita kirjoittamaan luettavaa tekstiä. Linkkien rakentamiseen uhrataan kyllä työtunteja, mutta sisällön kirjoittamiseen ei viitsitä panostaa. Tai kenties nörtit eivät yksinkertaisesti osaa kirjoittaa sujuvia tekstejä, joissa pilkut ovat paikallaan?
Nörttien opettaminen sujuviksi nettikirjoittajiksi voi olla hankalaa. Todennäköisesti humanistin on huomattavasti helpompaa oppia tarvittavan tekniikan perusteet -- nettisivustojen pystyttäminen ei nimittäin vaadi kovinkaan suurta ymmärrystä tietotekniikasta. Samoin pienimuotoisessa nettibisneksessä riittävät hakukoneoptimoinnin alkeet oppii jokainen html-kielen perusasiat hallitseva muutamassa tunnissa.
Tekniikka on triviaalia, ja teknistä osaamista vaativa osa nettibisneksestä on helppo ulkoistaa. Käsittääkseni tällä hetkellä toimitaan usein juuri päinvastoin: pienimuotoista nettibisnestä tekevät keskittyvät tekniikkaan ja ulkoistavat työvoimavaltaisen sisällöntuotannon.
Teksteistä ei kuulemani mukaan kuitenkaan makseta kunnollista korvausta. Siksi suomenkielinen netti on täynnä hutiloiden tehtyjä tekstejä. Eihän tekstin tarvitse olla luettavaa, kunhan se sijoittuu Googlen hakutulosten kärkeen? Tämän kuvan ainakin saa katsomalla kotimaisten hakukoneoptimointiyritysten nettisivuja.
Usein hakukoneoptimoidun tekstin erottaa ensi silmäyksellä. Kun optimoija on päässyt valloilleen, oikeinkirjoitussäännöt päätyvät romukoppaan. Ensiksi raiskataan tietenkin optimoinnin kannalta hankalaksi koetut yhdyssanat -- "hakukoneoptimointi yritykset" näyttävät olevan kiinnostuneempia Googlesta kuin lukijoista. Samalta sylttytehtaalta ovat tietenkin peräisin netin monet "pikavippi vertailut".
Hakukoneoptimoijat ja web-analyytikot korostavat usein, ettei graafikkoa pidä päästää suunnittelemaan nettisivuja. Itse taas en päästäisi hakukoneoptimoijaa tai muuta koodinikkaria muokkaamaan saati sitten kirjoittamaan minkään yrityksen nettisivuja.
Mikko, hyviä näkökulmia! Jos haluaa tehdä laadukkaat sivut, jokaisella osa-alueella pitää käyttää asiantuntijaa. Ammattikirjoittaja tekee paremmat tekstit kuin nörtti, ja graafikko tekee tyylikkäämmät sivut kuin ammattikirjoittaja.
PS. Hieno juttu, että olet taas palannut tekemään tätäkin blogia!
Hei Katleena!
On pitänyt kiirettä noiden opiskelujeni takia, mutta taukokuukausina on onneksi kertynyt taas ajatuksia blogiakin varten :-)
Esitä oma näkökulmasi