Luet artikkelia:

Mutta missä se pihvi on?

Ilmeisesti tuottoisilla suomalaisilla verkkosivuilla on yksi yhdistävä piirre: niissä ei ole omaa, alkuperäistä sisältöä juuri nimeksikään. Tämä johtuu siitä, että yksinkertaisessa nettibisneksessä tuntipalkka maksimoituu noudattamalla seuraavaa strategiaa:

- keskity tuottoisiin hakusanoihin
- kuppaa sisältö wikipediasta tai muualta netistä
- hakukoneoptimoi sisältö
- hanki muutama linkki
- lisää AdSense-mainokset mahdollisimman häiritsevästi
- mainosta mahdollisimman tehokkaasti kumppanuusohjelmien tuotteita
- siirry seuraavaan hakusanaan

Ilmeisesti parhaiten tuottavia ovat sivut, joilta on vaikea edes löytää omaa sisältöä. Lisäksi vähäinen sisältö saattaa olla luokattoman huonosti kirjoitettua: pilkut puuttuvat, eikä yhdyssanoja osata kirjoittaa yhteen.

Näitä pohtiessani mieleeni tulikin amerikkalainen Wendy's-hampurilaisketjun klassikkomainos yli neljännesvuosisadan takaa. Kolme eläkeläisrouvaa ihailee hampurilaisravintolassa valtavan suurta hampurilaista. Suuren sämpylänkannen alta ei kuitenkaan löydy kummoistakaan pihviä: "Where is the beef?"



Pihvi on kadoksissa myös monilta suomalaisilta nettisivuilta.

Syy tähän lienee selvä: kunnollisen pihvin tuottaminen on niin kallista ja aikaaviepää, että on helpompaa keskittyä apinatasoisilla sivuilla tienaamiseen. Laadukas sisältöhän saattaisi jopa houkutella sivulla vierailijan keskittymään sivuston sisältöön, eikä siirtymään välittömästi eteenpäin mainostajien sivuille.

Hampurilaisravintolat mainostavat suurta pihviä, mutta eivät halua tehdä ravintoloistaan miellyttäviä ympäristöjä. Tarkoitus on saada asiakkaat tankkaamaan kalorit mahdollisimman nopeasti, jotta he siirtyisivät eteenpäin. Näin ravintolan asiakaspaikat saadaan tehokkaampaan käyttöön. Nettisivuilla asiakaspaikoista ei kuitenkaan tarvitse maksaa tilavuokraa, samalle sivulle mahtuu helposti tuhat lukijaa siinä missä yksi lukija.

Tällä hetkellä kaupallista tavoitteista lähtevä mikroyrittäjien sisällöntuotanto ei pidä itse sisältöä lainkaan tärkeänä. Tavoitteenahan on pelkästään mainosvälineenä toimiminen. Tämän vuoksi Internet alkaa muistuttaa yhdysvaltalaista kaupallista televisiotoimintaa: jatkuvien mainosten lomasta on vaikea erottaa varsinaista ohjelmasisältöä.

Mutta onko ylipäänsä mahdollista onnistua taloudellisesti rakentamalla nettisivusto tai blogi, joka tarjoaisi sekä kunnollisen pihvin, että houkuttelisi viettämään aikaa sivustolla? Vai olenko pelkästään vanhanaikainen pitäessäni sivuston lukijalle syntyvää arvoa yhtä tärkeänä kuin kirjoittajalle syntyviä vähäisiä mainostuloja?

Tämän artikkelin kirvoittamat kommentit

Niku

Ehkä tässä on taas kyse siitä, että nettimainonta ei toistaiseksi riitä tekemään laadukkaasta toiminnasta kannattavaa. On vaikea motivoitua tuottamaan sitä pihviä, jos ei siitä saa käypää hintaa.

Pekka Hannonen

Internet verkostomarkkinointi toimii; Yhdistäen sisällön/SEO:n ja henkilökohtaisuuden. Kaikki tulosi eivät ole kiinni verkostoyrityksestäsi ja saat korkeatasoisia leadejä listallesi automaation avulla. Professionalismiä. :)

Hyvä artikkeli sisällön tärkeydestä, on- tai offline!

Esitä oma näkökulmasi

Lukijat

 

Copyright 2010.

Blogi käyttää kevyesti tuunattua Modern Clix -teemaa, jonka Introblogger on muokannut Blogspotia varten.