Luet artikkelia:

Tuottavatko blogien mainokset?

Google-mainosten lisääminen sivuille on helppoa sen jälkeen, kun on tullut hyväksytyksi mainosohjelmaan. Blogspot-blogeihin mainokset lisää tämän jälkeen helposti ulkoasuasetuksien avulla oikeaa vimpainta käyttämällä. Tämän helppouden ansiosta hyvin moniin suomalaisiinkin blogeihin on lisätty Google Adsense -mainoksia.

Muita julkaisujärjestelmiä käytettäessä saattaa joutua kopioimaan html-koodia Googlen sivuilta, mutta ei sekään varsinaisesti hankalaa ole. Jotkin ilmaiset blogipalvelut valitettavasti lisäävät sivupohjaan omia mainoksiaan. Tämän vuoksi kaikki mahdollinen mainostulo ei suuntaudu blogin kirjoittajalle, vaan palvelun ylläpitäjä verottaa osansa. Täytyyhän ilmaisen palvelun tarjojan jollakin tavalla rahoittaa toimintansa.

Yksi ongelma Googlen mainosohjelmassa aiheutuu siitä, että sivuston ylläpitäjä tai vaikkapa blogin kirjoittaja ei voi suoraan vaikuttaa siihen, mitä mainoksia sivulle ilmaantuu. Google huolehtii nimittäin asiasta omien salaisten algoritmiensa avulla. Niiden tarkoituksena on huolehtia siitä, että sivulle putkahtelee mahdollisimman hyvin tekstin sisältöä ja aihepiiriä vastaavia mainoksia.

Mainosten aihepiiriin voikin vaikuttaa ainoastaan rajaamalla kirjoitusten aihepiiriä mahdollisimman tarkasti. On parasta valita tietty aihepiiri ja pysyä mahdollisimman tarkoin siinä. Vain näin lukijakunta, sisältö ja mainossisältö vastaavat toisiaan.

Tämä on välttämätöntä, jotta blogin lukijat napsauttaisivat mainoksia. Harva lukija nimittäin huvikseen napsauttelee blogien mainoksia. Osa toki saattaa "antaa tippiä" blogin kirjoittajalle napsauttamalla paria mainosta. Sehän ei maksa mitään, mutta antaa ainakin muutaman sentin, kenties jopa pari euroa kirjoittajalle. Itse ainakin ajoittain muistan tukea tällä tavoin blogia, jonka sisältöä pidän kiinnostavana.

Aina tarkka rajauskaan ei auta houkuttelemaan lukijoita mainosten napsautteluun. Esimerkiksi kulutuskriittisen vegaaniblogin lukijat tuskin antavat mainosten häiritä lukemistaan. Tämän vuoksi suurikaan blogin lukijamäärä ei välttämättä tuo euroakaan päivätuloja. Blogin aihepiirin valinta onkin tärkeä osa tuottavan blogin kehittämistä.

Tämän artikkelin kirvoittamat kommentit

Esitä oma näkökulmasi

Lukijat

 

Copyright 2010.

Blogi käyttää kevyesti tuunattua Modern Clix -teemaa, jonka Introblogger on muokannut Blogspotia varten.