Jos tarkoitus on ansaita blogilla mainoseuroja, kannattaa blogin aihepiiriä miettiä ennen kirjoittamiseen ryhtymistä. Vaikka olisit kuinka innostunut jostakin aiheesta, ei aihepiiriä käsittelevä blogi välttämättä tuota Googlen mainosohjelman avulla juurikaan tuloja.
Tämä johtuu useista eri tekijöistä. Ainakin seuraavat syyt ovat monen blogin pienen mainostuoton taustalla:
1) On mahdollista, että blogille ei yksinkertaisesti riitä lukijoita. Englanninkielisille blogeille todennäköisesti olisi tarpeeksi lukijoita, olipa aihepiiri kuinka spesifi tahansa. Suomeksi kirjoittavilla on kuitenkin jo kielivalinnan takia rajattu mahdollinen yleisö suhteellisen pieneksi. Mitä tarkemmin blogin aihepiiri on rajattu, sitä pienemmäksi lukijakuntakin jää.
2) On mahdollista, että blogin lukijat eivät ole kiinnostuneita mainossisällöstä. Jos lukijat eivät napsauttele mainoksia, ei mainosten näyttäminen sivulla tuota merkittäviä mainostuloja.
3) Aihepiiri ei ole tarpeeksi tarkkaan rajattu. Tällöin mainokset eivät kohdennu hyvin, ja sivusi lukijat voivat saada melkein mitä tahansa tuotteita koskevia mainoksia eteensä. Aihepiirin rajaamisen tärkeys on tavallaan ristiriidassa ensimmäisen tekijän kanssa. Aihepiiriä laajentamalla blogin kirjoittaja voisi mahdollisesti kasvattaa lukijakuntaansa, mutta välttämättä mainostulot eivät tässä tapauksessa kasvaisi.
4) Mainokset tuottavat yleensäkin vain vähän rahaa. Yhden mainoksen napsauttaminen näyttää tuottavan alimmillaan kuuden sentin mainostulot. Parhaat napsautukset omissa blogeissani ovat tuottaneet kolme euroa. Valitettavasti en tiedä, mikä tuo noin korkean tuoton tuonut mainos oli.Mainosten tuoton kannalta blogin sisällön tulisi siis olla (1) mahdollisimman tarkkaan rajattu ja sille pitäisi saada (2) mahdollisimman paljon lukijoita, jotka ovat (3) kiinnostuneita hakemaan lisätietoja blogin reunoilla olevien mainosten mainostamista tuotteista.
Näitä kaikkia kolmea ehtoa ei ole kovin helppoa täyttää täyttää samanaikaisesti. Jos kuitenkin haluaa kirjoittaa suomenkielistä blogia, kannattaa joka tapauksessa yrittää parhaansa mukaan noudattaa edellisen kappaleen ohjeita.
Vaikka aluksi näyttäisi siltä, ettei tiukkaan aihepiiriltään rajatulle blogille löydy lukijoita, voi sitkeällä kirjoittamisella pikkuhiljaa ilmaantua tarpeeksi lukijoita. Lienee kuitenkin selvää, että tämän tien valinneet eivät tule tekemään ainakaan helpolla suuria rahasummia. Mutta jos blogia pitää omaksi ilokseen, voi myös yllättyä positiivisesti pienistäkin sivuansioista, joita mainosten näyttäminen tuottaa. Blogin kirjoittajan kannattaa tässä tapauksessa pyrkiä järjestelmällisesti kasvattamaan blogin lukijakuntaa. Tähän aihepiiriin palaan vielä uudestaan.
Itse yritän noudattaa edellisiä ohjeita mahdollisuuksien mukaan tässä blogissa. Blogin aihepiiri on rajattu varsin tarkoin; yritän käsitellä ainoastaan rahan ansaitsemiseen liittyviä aihepiirejä. Ainakin aluksi keskityn pelkästään verkkobisneksen eri muotoihin - tiedän aihepiiristä kohtuullisen paljon, ja olen valmis opiskelemaan lisää. Uskon myös, että lukijakuntani on kiinnostunut aihepiiristä ja on kiinnostunut etsimään aiheesta lisätietoa.
Siinäkin tapauksessa, että blogi ei tuota suoraa taloudellista hyötyä mainostuloina, voi blogista olla pitkällä aikavälillä monenlaista hyötyä. Kirjoittamalla jostakin aiheesta oppii koko ajan lisää - itse ainakin yritän käyttää blogeja oppimisen välineenä. Kenties joskus blogiin kirjoittaminen auttaa minua myös jonkun työpaikan saamisessa.
Ja jos blogista ei koskaan olisikaan merkittävää taloudellista hyötyä, on kirjoittaminen parhaimmillaan aika hauska harrastus!
Kiva lukea laadukasta tekstiä ja hyviä ajatuksia yhteisön rakentamisesta verkossa. Pitääpä ruveta seuraamaan tuotoksiasi, sillä uskon saavani täältä hyviä ajatuksia ja näkökulmia omaan aiheeseeni, joka käsittelee verkostomarkkinointia ja sen keinoin markkinoitavaa Fitline-ravintolisäsarjaa.
Siitä enemmän osoitteessa http://fitline.blogit.fi
Itselläni ei niinkään ole tarkoitus alkaa tienata bloggaamisella rahaa, vaan perehtyä tarkemmin verkostomarkkinoinnissa menestymisen saloihin ja testata kovasti kehuttua ravintolisää.
Esitä oma näkökulmasi