Luet artikkelia:

Sisältömarkkinointi sopii sekä pienelle että suurelle yritykselle

Blogin päivittäminen on jäänyt viimeisen vuoden aikana vähille. En kuitenkaan ole viettänyt muuten hiljaiseloa, sillä verkkosivustoportfolioni on kasvanut vauhdilla. Opiskelukiireet, muiden sivustojen rakentaminen ja asiakkaiden kanssa työskentely ovat jättäneet alkuaikoja vähemmän aikaa tämän blogin päivittämiselle.

Nettibisneksestä sisältömarkkinointiin

Hakukoneoptimoinnin ja affiliate-markkinoinnin jälkeen kiinnostukseni on siirtynyt uuteen kohteeseen -- sisältömarkkinointiin. Sisältömarkkinointi on maksuttoman sisällön jakamiseen perustuvaa yrityksen tuotteiden ja palveluiden markkinointia.

Sisältömarkkinointia on harrastettu iät ja ajat. Todennäköisesti jokaiseen kotiin tulee eri yritysten asiakaslehtiä: pankit, vakuutusyhtiöt, energialaitokset ja kauppaketjut muistavat kanta-asiakkaitaan omilla lehdillään.

Vain pieni osa asiakaslehtien sisältöä on yrityksen omien tuotteiden mainostamista. Sen sijaan yritykset jakavat sisältöä, joka auttaa asiakkaita ratkomaan näiden omia ongelmia.

Ongelmien laatu vaihtelee yrityksen mukaan: kauppaketjujen lehdet tarjoavat ruokareseptejä, pankit kertovat asunnon ostamisesta ja säästämisestä, vakuutusyhtiöt kertovat matkailusta ja eläkesäästämisestä ja energialaitokset opastavat ihmisiä säästämään energiaa.

Sisältömarkkinointi on pientenkin yritysten ulottuvilla

Web 2.0:n myötä sisältömarkkinointi on tullut myös pienien, jopa aloittelevien mikroyritysten ulottuville. Kuka tahansa voi perustaa oman blogin ja ryhtyä markkinoimaan yritystään blogin avulla. Tämä vaatii vain aikaa ja taitoa kirjoittaa lukijoita kiinnostavista asioista.

Sisältömarkkinointi vaatii kuitenkin yrittäjältä aivan uudenlaista markkinointihenkisyyttä. Hänen on unohdettava mainostaminen, oma erinomaisuutensa ja tuotteidensa ylivertaisuus. Ihmiset havaitsevat mainosmaisuuden silmänräpäyksessä, ja se vie kirjoitukselta kaiken uskottavuuden.

Sen sijaan sisältömarkkinointia aloittelevan yrittäjän on asettauduttava asiakkaiden asemaan ja pohdittava, mitä asiakkaat oikeastaan haluavat. Vain silloin hän osaa kirjoittaa yleisönsä kannalta arvokasta sisältöä.

Sisältömarkkinointi on monella tapaa hyödyksi

Sisältömarkkinointi hyödyttää yritystä monella tavalla:
  • sen avulla yritys pysyy vanhojen asiakkaiden mielessä
  • se saa uudet asiakkaat luottamaan yritykseen
  • se vakuuttaa yrityksen osaamisesta
  • verkossa laadukas sisältö on parasta hakukoneoptimointia

Sisältömarkkinointi voi onnistua siinä, mikä mainostamisella ei onnistu. Toistuvat mainokset auttavat toki yritystä pysymään asiakkaiden mielissä, mutta ne vain harvoin saavat asiakkaita luottamaan yritykseen. Yhtä harvoin ne vakuuttavat yrityksen osaamisesta tai tuotteiden laadusta: mainoksiin suhtaudutaan aina epäillen.

Sen vuoksi sisältömarkkinointi sopii paitsi aloittelevan, myös vakiintuneen yrityksen markkinoinnin välineeksi. Jokainen yrittäjä voi nykyään julkaista omaa asiakaslehteään!

Tämän artikkelin kirvoittamat kommentit

Anonyymi

Sisältömarkkinointi- yhteys kuluttajiin

On totta, että sisältömarkkinointi on helppoa ja ilmaista mainontaa nyky päivänä. On myös tiedossa se, että päivä päivältä sisältömarkkinointi yleistyy ja on kannattavampi. Ja yhä useampi yritys alkaa käyttämään sisältömarkkinointia, saadakseen asiakkaiden mielenkiinnon ja huomion itselleen. Minun mielestä on oikein, kun yritykset tekevät markkinointilehtisen, niin se myös auttaa ihmisiä ratkomaan ongelmiaan eikä ole pelkkää tuotteiden mainostamista, koska se on turhauttavaa, ei kukaan lähde ostamaan tuotetta, jos lehtisessä lukee "osta tämä"!!

Uusi yritys ponnahtaa maailmalle

Uuden yrityksen perustaminen ei ole varmasti helppoa, mutta sen markkinointi ei ole niin vaikeaa, kun luullaan. Kuten mainitsitte, että blogin voi perustaa kuka vaan, niinhän sen voikin. Olen teidän kanssa tavallaan samaa mieltä siitä, että se vaatii aikaa muttei liikaa ja tarkkaa ajatusta siitä mitä sinne mainokseen/blogiin on laittamassa. Kuitenkin mainonnasta riippuu yrityksen maine.

Jos mainonta ei tehoa?

Sisältömarkkinointi on hyvä mainoskanava, itse olen sitä mieltä, että se toimii parhaiten. Mutta mites niille ihmisille saadan mainonta perille, ketkä ei selaa mainoksia läpi? Tai käytä internettiä? Eikä Facebookkia? Sehän on selvää, että eletään 2000 lukua, mutta ei siltikään kaikki käytä nettiä tai ota mainoslehtisiä vastaan, vaan heittävät ensimmäisee vastaan tulevaan roskiin. Mitäs niitten kanssa tehdään, koska nimenomaan he tarvitsevat sitä tuotetta? Sekin pitäisi ottaa huomioon sisältömarkkinoinnissa. Onko suoramarkkinointi heitä varten, vai pitäisikö keksiä joku ihan uusi tapa lähetyä niitä valioyksilöitä? Tätä jääkäämme miettimään ja toivottavasti ollaan jossain vaiheessa tämän asian suhteen viisaampia.



Esitä oma näkökulmasi

Lukijat

 

Copyright 2010.

Blogi käyttää kevyesti tuunattua Modern Clix -teemaa, jonka Introblogger on muokannut Blogspotia varten.