Luet artikkelia:

Unohda tunteet, keskity synteihin!

Markkinointi ja mainonta pyrkivät käyttämään hyväksi kuluttajien tunteita - tunteisiin vetoamalla voidaan vaikuttaa kuluttajien ostopäätöksiin. Verkossa kannattaa kuitenkin keskittyä tunteiden sijaan synteihin, joiden avulla voidaan saada aikaan vielä enemmän kuin tunteilla.

Seitsemän kuolemansynnin luettelo syntyi teologiassa jo vajaa kaksituhatta vuotta sitten. Yleisimmin kuolemansynteinä esitetään ylpeys (tai turhamaisuus), kateus, viha, laiskuus, ahneus, ylensyönti ja himo. Tämä luettelo toimii hyvänä oppaana nettibisnekselle aivan riippumatta henkilökohtaisesta uskonnollisesta vakaumuksestasi.

Synneiksi tulkittavat luonteenpiirteet nimittäin johtavat samankaltaisena toistuvaan käyttäytymiseen ja toistuviin tekoihin. Ylensyömisen syntiin syyllistyvä kuluttaja syö toistuvasti liikaa, ahne yrittää saada yhä enemmän rahaa, turhamainen kuluttaa rahaansa muotiin ja kauneuteen, laiska pyrkii pääsemään aina vähemmällä, himokas haluaa tyydyttää himonsa yhä uudelleen ja uudelleen, kateellinen haluaa hankkia samat tavarat kuin naapurinsa. Viha puolestaan toimii motiivina mitä erilaisimmille teoille.

Toistuvuus on avain suurten tuottojen synnylle. Markkinoijatkin ovat havainneet, että on helpompaa myydä vanhoille asiakkaille aikaisempaa enemmän kuin saada myytyä mitään uusille asiakkaille. Bloggaajan puolestaan on helpompaa saada vanhat lukijat palaamaan sivulle kuin houkutella uusia vakituisia lukijoita.

Osa synneistä sopii toisia paremmin verkkobisneksessä hyödynnettäväksi. Esimerkiksi vihan tai kateuden avulla voi olla vaikeaa myydä lukijoille mitään maksullista tuotetta. Näihin kahteen kuolemansyntiin vetoavalla ja niitä voimistavalla blogilla voi kuitenkin onnistua pääsemään esimerkiksi kaupunginvaltuustoon.

Turhamaisuuteen ja ylpeyteen vetoava blogi taas voi kerätä hyvin suuria lukijakuntia. Esimerkiksi tyyli- ja muotiblogit ovat hyviä esimerkkejä turhamaisuutta hyödyntävistä blogeista. Tähän syntiin vetoava blogi ei välttämättä menesty taloudellisesti kovin hyvin, sillä tuottoihin pääseminen edellyttää usein tavaramuotoisten tuotteiden myymistä.

Sama ongelma on ruokaan ja syömiseen keskittyvillä blogeilla. Syöpöttelyyn taipuvaisille kuluttajille voi myydä ruokaa, herkkuja ja kokkauskirjoja. Jos haluat ansaita syöpöttelyyn taipuvaisten ihmisten kustannuksella, on sinun jälleen myytävä tavaraa.

Jäljelle jäävät siis ahneus, himo ja laiskuus. Suuri osa puhtaasti verkossa tapahtuvasta voitollisesta liiketoiminnasta hakee käyttövoimansa näistä synneistä, sillä niihin liittyvä tarpeiden tyydyttäminen on mahdollista informaatiotuotteita kuluttamalla. Koska ihmisen tarpeita ei voi koskaan täysin tyydyttää, on samoille ihmisille mahdollista myydä yhä uudestaan ja uudestaan tuotteita, jotka lupaavat rikkautta, seksuaalista tyydytystä ja helppoja ratkaisuja elämän ongelmiin.

Tämän blogin lukijoiden taustalla vaikuttavat todennäköisesti ahneus ja laiskuus. Monia Googlen kautta blogiin saapuvia lukijoitani houkuttelee helppo raha ja mahdollisuus ansaita nettibisneksessä suuria rahasummia tekemättä "oikeaa" työtä. Monet näistä lukijoista pettyvät, sillä blogia seuraamalla ei varmastikaan opi kikkoja, joiden avulla päätyy vaivatta miljonääriksi.

Helppo raha houkuttelee aina uusia lukijoita, sillä Internetissä suuret setelit näyttävät olevan kaikkien ulottuvilla. Valitettavasti suurin osa ei saa koskaan näitä seteleitä kaapattua lompakkoonsa.

Tämän artikkelin kirvoittamat kommentit

Esitä oma näkökulmasi

Lukijat

 

Copyright 2010.

Blogi käyttää kevyesti tuunattua Modern Clix -teemaa, jonka Introblogger on muokannut Blogspotia varten.