Viime kuukausina on eri puolilla nettiä voinut törmätä artikkeleihin, joissa väitetään bloggausta kuolleeksi ilmiöksi. Blogien kirjoittamisen sijaan aikaansa seuraavan nettikansalaisen pitäisi kuluttaa aikaansa esimerkiksi podcasteja tekemällä ja seuraamalla. Monet tunnetut bloggaajat upottavat nykyään blogeihinsa videokatkelmia, joiden ansiosta tekstin ohella tietokoneruudulle ilmestyy puhuva pää.
Viihdyttävän tai vakuuttavan videon tuottaminen on kuitenkin vielä vaikeampaa kuin vakuuttavan tekstin kirjoittaminen. Monille nimittäin jo lyhyen nettiartikkelin tai vaikkapa hiukan muodollisemman sähköpostiviestin kirjoittaminen tuottaa suuria vaikeuksia. Yllättävän usein sähköpostilaatikkooni tuleekin yrityksiltä viestejä, joiden vakuuttavuus kärsii huolimattomasta kielenkäytöstä tai vakavammista kielivirheistä. Jos epäilet viestintätaitojasi, suosittelen sinua tarttumaan Katleena Kortesuon mainioon kirjaseen Tekstiä ruudulla: Kirjoitamme verkkoon (Infor Oy, 2009). Kortesuon kirja käsittelee tekstimuotoista verkkoviestintää varsin laajasti. Verkkotekstien erityispiirteet tulevat lukijalle tutuksi, samoin intranetin luonne sisäisen viestinnän välineenä.
Usein yritysten julkisten verkkosivujen tekstit ovat varsin hyvin kirjoitettuja. Niiden kirjoittamisesta vastaavat usein ammattimaiset kirjoittajat. Monessa yrityksessä ongelmat keskittyvätkin sähköpostiviestintään. Usein yrityksillä ei ole selkeitä käytäntöjä ja kirjallisia ohjeita, joita kaikkien työntekijöiden tulisi noudattaa ulkoisessa tai sisäisessä viestinnässä. Tämän vuoksi viestien tyyli, kieli ja rakenne horjuvat eikä tiedusteluihin vastata riittävän nopeasti.
Todennäköisesti tämänkin blogin tekstien laatu vaihtelee. En viitsi useinkaan hahmotella tekstejä etukäteen, en suunnittele postauksen pituutta tai muistele pilkkusääntöjä jokaisen virkkeen kohdalla. Syyllistyn usein myös blogibluffiin korjailemalla aikaisemmin kirjoittamieni juttujen kieliasua. Jos vanhan jutun kieliasussa jokin häiritsee minua, häiritsee se todennäköisesti myös ainakin osaa lukijoistani. Tänä Photoshopin ja Blogspotin aikakautena ei lukija voi enää luottaa sen paremmin painetun kuvan totuudenmukaisuuteen kuin julkaistun tekstin muuttumattomuuteen. Yhtä kaikki, kirjoitettu teksti pysyy myös Googlen aikakaudella tärkeänä viestintämuotona.
Kaikesta päätellen myös omilla kirjoituksillani on jotain arvoa ainakin joillekin lukijoille, sillä blogille on kertynyt pienehkö vakituisten lukijoiden joukko. Tämä joukko ei näytä katoavan, vaikka olen viime aikoina hidastanut blogin ilmestymistahtia kolmesta viikottaisesta jutusta yhteen juttuun. Puolen vuoden aikana myös blogini luonne on muuttunut. Alussa kirjoitin lähinnä tietoartikkeleita, joiden tarkoituksena oli opastaa lukijoita pystyttämään pienimuotoista verkkobisnestä. Viime viikkoina artikkelini ovat olleet luonteeltaan lähinnä kolumneja, liuskan mittaisia näkökulmia Internetin maailmaan. Uudistuminen ja muuntuminen tuntuu luonteenomaiselta tälle ilmaisumuodolle -- minunhan ei tarvitse sen paremmin miellyttää tilauksestaan maksavia asiakkaita kuin mainostajiakaan.
The Best Deals From Amazon's Black Friday Sale So Far
8 tuntia sitten
Kiitokset kirjani mainitsemisesta! :)
Mitä tulee blogisi luonteen muuttumiseen, niin olet menossa parempaan suuntaan. Itse ainakin pidän kolumniluonteisista jutuista, vaikka sain kyllä hyviä vinkkejä vanhoistakin teksteistä.
Ai niin, vielä yksi juttu: otsikkosi oli loistava. Se liitti yhteen kaksi vastakkaista asiaa ja hyödynsi myös alkusointua.
Kiitos mainioista kirjavinkistä! Juuri jotain tuollaista kirjaa olen etsinyt. Tuntuu, että alkaa olemaan ajoittain hermoromahduksen partaalla näiden kielellisten asioiden suhteen. Laadukkaan kieliasun tuottaminen osaa olla yllättävän vaikeaa.
Luin tässä noita sinun kirjoituksiasi, jotka ovat ihan hyviä. En tiedä mihin tällä blogillasi pyrit, mutta jos oletetaan että ainakin osa tämän blogisi tarkoituksesta on tuottaa jotain rahaa, niin olet pahasti metsässä. Moni muukin on.
Ensinnäkin lähes kaikki tärkeä liikenne pitää tulla hakukoneiden kautta ja sitä pitää tulla paljon. Jo blogisi artikkelien otsikot on kirjoitettu niin, ettei niiden avulla liikennettä synny. Jos haluat tehdä sivustolla rahaa, niin suosittelen keskittymään asioihin jotka ihmisiä todella kiinnostavat. Suomen kieli on niin rajallinen kielialue, että kannattaa keskittyä vain suosittuihin ja paljon haettuihin asioihin.
Jos haluat tehdä *passiivista* tuloa, joka riittää ihan hyvin normaaliin elämiseen Suomessa, niin tee töitä ja perusta vaikka joka viikko *ajattomaan* ja suosittuun sisältöön keskittyvä 10-30 sivua sisältävä sivusto, hanki linkkejä sivustoon jne. Jokaisen artikkelin otsikko/aihe/sisältö tulee olla huolellisesti valittu. Vuoden päästä sivustoja voi olla 50. Tämä on yksi strategia. Ainoa ongelma tietenkin on, ettei tarpeeksi hyviä aiheita ole riittävästi... mutta onhan niitä muitakin kieliä kuin Suomen kieli.
Anonyymi, kiitos kommentistasi. Menit tosin siinä metsään, että tämän blogin tarkoitus ei ole niinkään tuottaa rahaa, vaan toimia oppimispäiväkirjana. Kirjoitan tätä blogia ihmisille -- Googlea varten olen pystyttänyt toisia sivuja.
Roskasivustoilla on kenties helppoa tienata, mutta en pidä niiden tekemistä mielenkiintoisena ajanvietteenä.
Esitä oma näkökulmasi