Luet artikkelia:

Nettibisnes pystyyn blogin vai nettisivun avulla?

Jos luet ensimmäistä kertaa Rahasta-blogia, tilaa blogin syöte, napsauta sivu webbiselaimen kirjanmerkkeihin tai tilaa blogi Blogilistalla!

Tähän saakka olen kirjoittanut lähinnä blogin kirjoittamiseen liittyvistä ansaitsemistavoista. Tämä johtuu siitä, että bloggaamisen aloittaminen on varsin helppoa. Nettisivun tekeminen, verkkokaupasta puhumattakaan, vaatii jonkin verran enemmän teknistä osaamista kuin blogin pystyttäminen.

Käytännössä kaikki tässä blogissa annetut ohjeet ovat yhtä päteviä blogin lisäksi millä tahansa verkkosivulla tienaamista varten. Minkä tahansa verkkoliiketoiminnan tai pienemmän ansaitsemistavan taustalla ovat samat tekijät:

1) Ihmisten täytyy hakea Googlella hakusanoja, jotka johtavat
2) hakukoneoptimoidulle sivulle, jonne saavuttuaan
3) lukijoiden täytyy napsauttaa mainoksia tai ostaa jotakin.
4) Ansaitseminen tapahtuu Google-mainoksilla, kumppanuusohjelmilla,
5) omalla verkkokaupalla tai
6) myymällä palveluita, jotka kulutetaan joko verkossa tai reaalimaailmassa.

Periaatteessa kotisivuilla tienaaminen ei siis eroa mitenkään blogilla ansaitsemisesta. Nettisivujen rakentajan on kiinnitettävä huomiota kaikkiin samoihin asioihin kuin ansaintamielessä kirjoitetun blogin kirjoittajan.

Käytännössä on muutamia seikkoja, jotka puhuvat blogin puolesta. Esimerkiksi blogin hakukoneoptimointi on huomattavasti helpompaa kuin staattisten verkkosivujen optimointi.

Tutkimusten mukaan potentiaalinen asiakas käy keskimäärin viidestä seitsemään kertaan jollakin verkkosivulla ennen tilauksen tekemistä. Näin kauan kestää, ennenkuin mahdollinen asiakas on vakuuttunut siitä, että sivulla markkinoitu tuote tai palvelu tyydyttää hänen tarpeensa tai että ostaja on vakuuttunut sivun luotettavuudesta.

Blogi helpottaa tätä prosessia huomattavasti: se tarjoaa mahdollisuuden lukijan ja kirjoittajan vuorovaikutukselle, joka puolestaan edistää luottamuksen syntyä. Säännöllisesti ilmestyvät uudet artikkelit taas saavat lukijan palaamaan sivulle yhä uudestaan ja uudestaan. Ainakaan itse en viitsi vierailla staattisilla, muuttumattomilla sivuilla viittä kertaa. Tämän vuoksi kaupatkin jäävät tekemättä.

Vaikka ansaintatarkoituksessa pystytetyn nettisivuston pääasiallinen sisältö olisikin muuttumatonta, kannattaa sivuun yhdistää blogiosasto tai muuta säännöllisesti päivittyvää aineistoa.

Hyvä esimerkki tämänkaltaisesta staattisen ja päivittyvän sivun yhdistelmästä on shakinpelaajille suunnattu ChessPublishing.com. Parin päivän välein sivulla ilmestyy artikkeli, jonka perusteella potentiaalinen tilaaja näkee, mitä teemoja sivuston maksullisissa osissa käsitellään. Maksullisten sivujen lisäksi käytettävissä on keskustelupalsta, jolla käydään tiivistä keskustelua maksullisten osien sisällöstä. Molemmat osat herättävät tilaajan kiinnostuksen maksullisia osia kohtaan ja edistävät asiakkaiden palaamista sivulle.

Minkä tahansa ansaintamallin toiminta tehostuu huomattavasti, kun saat lukijat palaamaan sivulle. Näin uusista lukijoista tulee asiakkaita, ja vanhoille asiakkaille on mahdollista myydä enemmän ja kalliimpia tuotteita. Blogi kannustaa lukijoita palaamaan sivulle, siksi se parantaa sivun tuottoa.

Rahasta-blogin seuraava artikkeli ilmestyy keskiviikkona 13. toukokuuta kello 18.00.

Tämän artikkelin kirvoittamat kommentit

Esitä oma näkökulmasi

Lukijat

 

Copyright 2010.

Blogi käyttää kevyesti tuunattua Modern Clix -teemaa, jonka Introblogger on muokannut Blogspotia varten.