Luet artikkelia:

Twitter ja business

Jo talvella rekisteröidyin Twitteriin, mutta silloin en havainnut palvelussa mitään kiinnostavaa. Viime päivinä olen ollut Twitterissä hiukan aktiivisemmin läsnä, lisäksi olen tutkiskellut Twitterin mahdollisuuksia bisnesmielessä.

Kuluttaja-asiakkaita tavoittelevat yritykset voivat hyödyntää Twitteriä mainostamiseen. Yhdysvalloissa monet yritykset käyttävät Twitteriä mainoskanavana ja antavat Twitter-kanavaansa seuraaville kuluttajille alennuksia tuotteistaan. Samaa menetelmää on käytetty myös Facebookissa: merkitse yritys kaveriksesi, niin saat alennuksia tuotteista. Vastineeksi yritys saa luvan lähettää mainoksia tilapäivityksinä.

Mikroyrittäjällä tai Internet-markkinoijan mahdollisuudet Twitterin hyödyntämisessä ovat rajatumpia. Yllätyin kuitenkin havaitessani, kuinka suosittuja eräiden tunnettujen verkkokauppojen kumppanuusohjelmia hyödyntävät Twitter-kanavat ovat.

Törmäsin esimerkiksi erääseen Twitter-kanavaan, joka koostuu pelkästään linkeistä Amazon-verkkokaupan tuotteisiin. Jos joku tilaa tämän linkin kautta kirjan tai vaikkapa CD-levyn Amazonilta, saa kyseistä kanavaa ylläpitävä Internet-markkinoija muutaman prosentin provision tehdystä kaupasta.

Näissä Twitter-mainoskanavissa liiketoimintapotentiaali perustuu juuri siihen, että kuluttaja aktiivisesti haluaa vastaanottaa mainoksia tunnetun brändin tuotteista. Kuluttaja on kiinnostunut kyseisen yrityksen tuotteista, ja on siksi valmis seuraamaan kyseisen yrityksen mainoskanavaaa kokematta mainoksia häiriötekijäksi.

Tässä suhteessa Twitter-markkinointi eroaa perinteisestä markkinoinnista, joka pyrkii keskeyttämään kuluttajan esimerkiksi mainoksilla. Internetin puolella keskeyttämismenetelmää käyttävät ns. pop up -mainokset. Nykyään esimerkiksi Helsingin Sanomien verkkosivuja selatessaan saa varoa osoittamasta vahingossa hiirellä mitään mainosta: usein hiiren hipaisun myötä kaiuttimista alkaa tulla häiritsevää mainoshälyä.

Keskeyttämiseen perustuva mainostaminen häiritsee kuluttajaa, minkä vuoksi verkkoselaimiin on kehitetty erilaisia mainossuotimia. Televisio-ohjelmia taas katsotaan tallenteina, jolloin mainokset on mahdollista ohittaa pikakelauksella.

Twitter- ja Facebook-mainonnalla on näihin verrattuna suuri etu: kuluttaja on ilmaissut halunsa vastaanottaa mainoksia.

Tämän artikkelin kirvoittamat kommentit

Esitä oma näkökulmasi

Lukijat

 

Copyright 2010.

Blogi käyttää kevyesti tuunattua Modern Clix -teemaa, jonka Introblogger on muokannut Blogspotia varten.