Luet artikkelia:

Haluatko muotiblogillesi 30000 lukijaa päivässä?

Blogimaailman tulevaisuudesta kiinnostuneiden kannattaa seurata Ruotsin blogit yhteen kokoavaa Bloggportalen.se-sivustoa. Perinteisestihän trendit tulevat Suomeen Ruotsista, eikä tämä ole ratkaisevasti muuttunut Internetin aikakaudellakaan. Tiesitkö muuten, että www.tjuvlyssnat.se on Ruotsin vastine meilläkin tunnetulle salakuunneltua.fi -liikeidealle?

Blondinbellan lisäksi Ruotsissa on kosolti muitakin suosittuja muotiblogeja. Osa näistä luetellaan Bloggportalen-sivulla kaupallisiksi ja osa yksityisiksi blogeiksi. Raja on kuitenkin veteen piirretty viiva. Yksityisten blogien joukossa esitellyt blogit vaikuttavat aivan yhtä kaupallisilta kuin Isabellan menestysblogi - kenties ero on vain bloggauksen siirtämisessä yrityksen hoidettavaksi?

Suosituimmat Ruotsin "yksityiset" muotiblogit noudattavat Isabellan tavoin samaa kaavaa kuin suomalaisetkin muoti- ja tyyliblogit. Muutamia pieniä eroja kuitenkin löytyy suomalaisiin blogeihin verrattuna. Seuraavat ovat selkeimmin havaittavia.

Nimen käyttö. Ruotsalaiset muotibloggaajat antavat itsestään huomattavasti tarkemmat tiedot, kuin mihin suomalaiset uskaltautuvat. Etunimen sijaan annetaan koko nimi, eikä koulun tai työpaikan nimeämistä myöskään arastella.

Kuvat. Suomalaiset tyylibloggaajat arastelevat kasvon näyttämistä. Kasvot käännetään usein kamerasta pois tai jätetään hiusten peittoon. Ruotsalainen tyylibloggaaja katsoo lukijansa haastavasti suoraan kameraan. Esimerkkejä näkyy vaikkapa KENZA-blogista. Usein blogin päähenkilöitä kuvataan myös avokaulaisissa asuissa. Tästä esimerkiksi käy vaikkapa Kissien etusivun kuva.

Suomessakin avoimmuus näyttää olevan tärkeää muotiblogin suosituksi tulemiselle. Jos haluaa tehdä hyppäyksen 5000 päivittäisestä lukijasta 20 000 tai 30 000 lukijaan, kannattaa ottaa mallia Ruotsin kärkibloggaajista. Tällöin on kuitenkin syytä tunnistaa riskit ja tiedostaa, haluaako todella tehdä itsestään blogillaan ansaitsevan julkkiksen. Oletko valmis siihen, että sinut tunnistetaan vielä vuosien kuluttua? Oletko valmis myös ei-toivottuun julkisuuteen?

Ruotsalaisten tyyliblogien perusteella tähdeksi haluavan muotibloggaajan pitäisi siis olla hyvännäköinen nuori nainen, joka esiintyy koko nimellään, kasvollaan ja mieluusti paljastaa kuvissa suomalaisia blogisiskojaan enemmän. Jos muotibloggaaja haluaa tehdä blogistaan menestystuotteen, on hänen rakennettava paitsi blogista myös itsestään brändi.

Tämän artikkelin kirvoittamat kommentit

Markus

Tässä oma juttuni Suomen muotiblogeista:
http://tarkkamarkka.com/blogi/2009/02/nuorten-naisten-muotiblogit/

Ja vielä yksinkertaiset ohjeet AdSensen lisäämiseksi omaan Blogger-pohjaiseen blogiin:
http://tarkkamarkka.com/blogi/2009/03/ansaitse-rahaa-muotiblogillasi/

Suurin osa Suomen muotiblogeisa näyttää olevan Googlen Bloggerin päällä. Itse käytin myös aiemmin Bloggeria, mutta vaihdoin noin kuukausi sitten Wordpressiin ja omaan domainiin.

Oman sivustoni ja blogini aiheena on säästäminen: http://www.tarkkamarkka.com ja http://www.tarkkamarkka.com/blogi.

Koulutukseltani olen muuten myöskin kauppatieteilijä.

Esitä oma näkökulmasi

Lukijat

 

Copyright 2010.

Blogi käyttää kevyesti tuunattua Modern Clix -teemaa, jonka Introblogger on muokannut Blogspotia varten.