Toistaiseksi suomalaiset muoti- ja tyyliblogit ovat harrastuksena ylläpidettyjä, eikä blogeissa edes näy kovin paljon mainoksia. Monet bloggaajat näyttävät lisäksi suhtautuvan ammattimaisesti ylläpidettyihin ja avoimen kaupallisiin blogeihin epäluuloisesti - ainakin osa lukijoista jakaa varmasti tämän suhtautumistavan. On kiinnostavaa nähdä, miten blogistan reagoi, kun ammattimaiset tyylibloggaajat tulevat kilpailemaan lukijoista.
Uskon nimittäin ammattimaisen muotibloggauksen tulevan pian Suomeen. Mikäli taloudellinen tilanne synkkenee entisestään, joutuvat pian monet perinteisten tiedotusvälineiden piirissä työskentelevät media-alan ammattilaiset etsimään uusia tulonlähteitä. Hyvin todennäköisesti monet alkavat tuottaa mediasisältöjä Internetiin.
Ammattilaisilla on nimittäin hallussaan sisällöntuottamisessa tarvittavat perustaidot: he osaavat kirjoittaa ja valokuvata. Heillä on valmiita kontakteja talouselämään, mahdollisesti julkkiksiinkin. Näin on tavallista naapurintyttöä helpompi kehittää näyttävä blogi, jossa on kiinnostavaa luettavaa: kuvauksiin saataisiin helposti ilmaiset vaatteet ja blogin laidoille kalliita mainospaikkoja.
Verkkojulkaisemisella on yksi erityispiirre verrattuna tavalliseen mediaan: alkuun pääseminen ei vaadi juurikaan pääomaa. Vaikkapa uuden lehden perustaminen olisi huomattavan kallista, eikä taloudellisesti epävarmana aikana löydy riittävän edullista yritysrahoitusta tämänkaltaisten hankkeiden rahoittamiseksi.
Halvimmillaan oman verkko-osoitteen ja webbihotellin saa alle 50 eurolla kolmeksi vuodeksi, eli käytännössä ilmaiseksi. Ylläpitoon tarvittavat avoimen lähdekoodin ohjelmistotkin ovat ilmaisia.
Pääoman sijaan verkkojulkaisemisessa tarvitaan ammattitaitoa ja työtä. Mikäli toimittajia alkaa jäädä työttömäksi, varmasti moni ammattilainen lähtee kokeilemaan uuden verkkomedian luomista. Tarvitaan vain tarpeeksi hauskannäköinen nuori nainen, lisätöitä kaipaava free lance -toimittaja ja valokuvaaja. Näillä eväillä pitäisi menestysblogi saada pystyyn.
Lukijoita houkutteleville tyyli-, muoti- ja shoppailupainotteisille blogeille on kaikesta päättäen loputon kysyntä 15-25-vuotiaiden naisten keskuudessa. Tämä kohderyhmä on varmasti myös mainostajien kannalta houkutteleva. Siksi uskon, että enää ei tarvitse odottaa kauan bisnesmielessä julkaistun "tyttöblogin" syntymistä Suomeen.
Esitä oma näkökulmasi