Tuottaako suosittu blogi huonommin kuin vähemmän suosittu? Kysymys saattaa vaikuttaa oudolta. Näyttää kuitenkin siltä, että suositun blogin lukijat tuottavat huonosti pelkästään mainostulojen varassa pyörivälle blogille. Tällä tarkoitan varsinkin tuhatta kävijää kohden tulevien mainostulojen määrää.
Mainostulojen pienemiselle lukijaa kohden on useita syitä. Suosittujen blogien lukijakunta seuraa blogia säännöllisesti Blogilistan, syötelukijoiden tai kirjanmerkkien välityksellä. He ovat kiinnostuneet blogin sisällöstä, eivät sivun laidoilla olevista AdSense-mainoksista.
Koska mainokset eivät kiinnosta vakituisia lukijoita, he eivät klikkaa mainoksia. Ja näin blogin kirjoittajalle ei kerry senttejä tilille.
Valitettavasti Google AdSense -käyttöehdot kieltävät tulojen kertomisen. Siksi verkosta löytyy lähinnä anekdootinomaista aineistoa suosittujen blogien kerryttämistä AdSense-tuloista.
"Pitkä häntä" -käsitteellä maineeseen noussut Chris Anderson esitteli toissavuotisessa blogimerkinnässään Wired-lehdessä eräiden huippusuosittujen blogien mainostulojen kertymää. Tuolloin yksi maailman suosituimmista blogeista, Guy Kawasakin How to Change the World (6200 päivittäistä lukijaa, 21000 RSS-syötteiden vastaanottajaa) ansaitsi 280 dollaria kuussa mainostuloilla. Tuhatta kävijää kohti mainokset tuottivat 1,38 dollaria.
Myös Text Mining Blog esitteli pari vuotta sitten muutamia lukuja. Erittäin suosittu, verkkobusinekseen keskittyvä John Chow tienasi 95 000 kävijällä / kk noin 690 dollaria.
Viime kesänä YieldBuild Blog käsitteli samaa aihepiiriä. Numeroiden sijaan artikkelissa kiinnosta analyysi mainostuoton suuruuteen vaikuttavista tekijöistä. Näitä ovat:
Kävijämäärä. Suuri kävijämäärä lisää mainosnapsautuksia.
Kävijöiden tyyppi. Vakituiset kävijät napsauttavat mainoksia harvoin. Hakukoneiden kautta tulevat napsauttavat useimmin.
Napsautusten osuus (CTR). Tähän voi vaikuttaa mainosten väreillä, asettelulla jne.
Napsautuksen arvo. Tämä riippuu lähinnä mainoksen aiheesta. On kuitenkin esitetty epäilyksiä, että julkaisijan laatu vaikuttaisi siihen, kuinka suuri osuus mainostajan maksamasta summasta siirtyy mainosta näyttävän sivun tuloksi.
Näyttääkin siltä, että edes suosituimmat blogit eivät ole muutettavissa suuriksi rahasummiksi pelkästään AdSense-mainoksilla. AdSense-mainosten rinnalle tarvitaan esimerkiksi kumppanuusohjelmia, jotka maksavat sivun ylläpitäjälle provision sivulla olevien mainosten avulla tehdyistä kaupoista. Näiden ohella suora sponsorointi tai tekstimainonnasta maksaminen voivat muodostaa merkittäviä tulonlähteitä.
Viihdyttäväkään blogi ei muutu mainostuloiksi, elleivät lukijat ole valmiita napsauttamaan mainoksia. Tähän moni blogi kompastuu.
Moi, kerrotko keski-ikäiselle kirjoittajabloggaajalle mitä ovat kumppanuusohjelmat? Tyyliin niin että tyhmäkin ymmärtää :). Yleistyhmäksi en tunnustaudu mutta raha-asioiden suhteen olen aina ollut tosi toivoton ja päättänyt muuttaa tämän asian 40+ ikäisenä. Tämä sinun blogisi seuraaminen on osa sitä projektia. Menestystä ja hyvää jatkoa!
Kumppanuusohjelma tarkoittaa järjestelmää, jossa mainostaja tarjoaa webbisivun ylläpitäjälle palkkioita sivun kautta saamastaan liikenteestä ja myynnistä. Esimerkiksi verkkokirjakauppa Amazonilla on kumppanuusohjelma (affiliate program) Amazon Associates.
1) Liityt ensin ohjelmaan.
2) Seuraavaksi laitat sivullesi linkin vaikkapa kirjaan tai DVD-levyyn, jota Amazon.Com myy.
3) Kehut kirjaa niin paljon, kuin kehtaat.
4) Jos joku lukija tekee ostoksen linkin kautta, saat 4 % kaupan hinnasta.
Vastaavanlaisia muitakin virityksiä löytyy netistä. Esim. TradeDoubler, DoubleClick ja mitä niitä onkaan.
Kirjoitan näistä vielä jossakin vaiheessa lisää - kunhan kerään vähän kokemuksia :-)
Esitä oma näkökulmasi