Markkinointi & Mainonta -verkkolehdessä Johanna Wilen kirjoitti pari päivää sitten kiinnostavasti tämänhetkisestä markkinoinnin tilanteesta otsikolla "Näkyvyyttä nollabudjetilla".
Wilenin asiakkaat saavat myönteistä julkisuutta lähes nollabudjetilla. Tuotteita näkyy lehtikuvissa ja lukijakilpailujen palkintoina. Auto on lainassa TV-kanavalla ja tavaroita on uponnut jopa ristisanatehtäviin. Mikä tahansa kelpaa kantamaan mainosviestiä.
Siksi ei enää yllätä, että markkinoijat ovat löytäneet myös blogit:
Kun kollegani teki medianäkyvyyttä ideoidessaan salapoliisityötä, hän löysi internetistä aktiivisen ja suositun bloggaajan, jolle annettiin käyttöön asiakkaan uutuustuote. Toimenpide poiki uskottavaa näkyvyyttä ydinkohderyhmän suosimaan blogiin.
Varsinkin tyyliblogit näyttävät sisältävän jo runsaasti esittelyjä tuotteista, joita yritykset lahjoittavat bloggaajille.
Olisi kiinnostava tietää, kuinka suuri osa blogeissa mainituista tuotteista on jo tällä hetkellä paitsi lahjoituksena saatujen tuotteiden esittelyä, suoranaisesti maksettua product placement -sijoittelua. Suuressa maailmassa tämä on jo vallitseva käytäntö - blogien tuote-esittelyitä kirjoittamalla voi ansaita selvää rahaa. Kenties sama alkaa olla arkea Suomessakin?
Jotenkin en usko, että vielä tämänkaltainen product placement olisi vielä kovin yleistä Suomessa. Blogeihin kuitenkin liittyy se avoimuus, joten jos jää kiinni siitä, että on suositellut tuotetta maksua vastaan, mutta ei ole sitä kertonut, niin kiinnijäädessä riski maineen menetyksestä on melkoisen suuri.
Mutta epäilemättä yleistyvää, koska blogitkin yleistyvät ja kaikki eivät todellakaan niin siitä blogimaineestaankaan siinä vaiheesa piittaa. Toivottavaa tietysti olisi, että ne tuotemaininnat, joista on saanut maksun (tai edes tuotteen ilmaiseksi), kerrottaisiin avoimesti.
Esitä oma näkökulmasi