Luet artikkelia:

Blogin teeman pitää olla kiinnostava myös kirjoittajasta!

Edellisessä artikkelissani korostin sitä, että taloudellisesti kannattavan blogin tulee houkutella lukijoita ja mahdollisimman tuottoisia AdSense-mainoksia. Molempien ehtojen toteutuminen vaatii aihepiirin huolellista harkintaa.

Blogin teemaa ei pidä kuitenkaan valita pelkästään näiden kahden näkökulman perusteella - vähintään yhtä tärkeää on, että sinä blogin kirjoittajana olet itse kiinnostunut aihepiiristä!

Menestysblogin rakentaminen kestää pitkään. Harva blogi saavuttaa heti suurta suosiota, ja useat bloggaajat saavat kirjoittaa pitkään ennen suosion nousua. Suosiota odotellessa saattaa usko lukijoiden löytymiseen olla koetuksella. On helppoa epäillä koko touhun mielekkyyttä, kun kukaan ei tilaa blogia blogilistalla, Google ei tuo lukijoita, blogin syötettä ei tilata, eikä kukaan napsauttele mainoksia.

Moni lopettaakin blogin kirjoittamisen, kun kukaan ei vaikuta lukevan blogia.  Jos kiinnostus aihepiiriin ei ole erityisen suuri, ei blogia jaksa välttämättä kirjoittaa pelkästään vähäisten mainostuottojen tai suurten tulevaisuudenodotusten varassa. Mutta jos pelkästään raha tai lukijamäärän kasvu ei motivoi kirjoittamiseen, voi bloggaaja selvitä tämän vaiheen yli. Siksi kirjoittajan pitäisi olla itse mahdollisimman kiinnostunut aihepiiristä.

Blogin aiheen pitäisi olla myös sellainen, että siitä riittää kirjoittamista pitkäksi aikaa. Kenties oletkin sanonut kaiken sanottavasi aihepiiristä ensimmäisen kuukauden aikana? Tuntuuko siltä, että aihepiiri on jo puhki kaluttu?

Sinun ei tietenkään tarvitse vielä tietää valitsemastasi aihepiiristä niin paljon, että voit kirjoittaa kymmenien artikkeleiden sijaan satoja artikkeleita. On kuitenkin  tärkeää, että olet valmis etsimään aihepiiristä jatkuvasti lisää tietoa. Missään tapauksessa ei pidä tyytyä vain muiden jo kirjoittamien juttujen kopioimiseen tai kääntämiseen. Vain näin lukijoidesi mielenkiinto voi pysyä yllä paria viikkoa pitempään.

Itse en suinkaan tiennyt kaikkea tietämisen arvoista ryhtyessäni kirjoittamaan tätä blogia. Olin kuitenkin varma siitä, että aihepiiristä riittää kirjoittamista hyvinkin pitkäksi aikaa. Lisäksi olen valmis lukemaan verkkobisnestä käsitteleviä kirjoja ja artikkeleita. Näin voin oppia koko ajan lisää ja luoda arvoa lukijoilleni.

Toivottavasti onnistun tässä tavoitteessani.

Ja vaikka en onnistuisikaan luomaan lukijoilleni arvoa tai haalimaan suunnattomia mainostuloja, opin kuitenkin koko ajan lisää uusista liiketoimintamalleista. Jo tämä tekee blogin kirjoittamisesta omalta kannaltani hyödyllistä.

Taloudellisesti kannattavaksi tarkoitetun blogin aiheenvalinta poikkeaa siis tavallisen "nettipäiväkirjan" aiheenvalinnasta. Ketään ei kiinnosta se, mitä söit aamiaiseksi - tai ainakaan se ei kiinnosta mainostajia. Kirjoita sen sijaan aiheesta, joka kiinnostaa sinua itseäsi, mahdollisimman suuria lukijakuntia ja mainostajia. Vain näin voit saada blogisi tuoton maksimoitua.

Tämän artikkelin kirvoittamat kommentit

Esitä oma näkökulmasi

Lukijat

 

Copyright 2010.

Blogi käyttää kevyesti tuunattua Modern Clix -teemaa, jonka Introblogger on muokannut Blogspotia varten.