Luet artikkelia:

Kuinka valitsen aiheen mainosrahoitteiselle blogille?

Edellisessä artikkelissani ehdotin, että blogin aiheenvalinta ja ansaintalogiikka ovat toisiinsa liittyviä. Siksi aiheenvalintaa ja ansaintalogiikkaa koskeva päätös tulisi tehdä samanaikaisesti, jo ennen blogin perustamista ja ensimmäisen artikkelin kirjoittamista.

Kuinka sitten lähteä liikkeelle, jos tarkoitus on ansaita nimenomaan AdSense-mainoksilla?

Jo artikkelissa "Mitä tuottoisalta blogilta vaaditaan?" hahmottelin niitä tekijöitä, jotka vaikuttavat mainostulojen kertymään. Bloggaajan kannalta keskeiset valinnat kiertyvät aina eri tavoin blogin aiheeseen. Aihevalinnasta nimittäin riippuu sekä blogin lukijamäärä että mainosklikkausten tuotto.

Esimerkiksi muoti- ja tyyliblogeilla näyttää tällä hetkellä lukijoita riittävän. Mutta ovatko markkinat jo täynnä? Vieläkö muotiblogien joukkoon mahtuisi uusi blogi, joka onnistuisi keräämään tuhansia lukijoita? Vai onko muotiblogien aika kohta jo ohi?

Aikaisempien blogien suosio voi siis vihjata kahteen suuntaan. Toisaalta suosio osoittaa, että aihepiiri on kiinnostava, toisaalta on mahdollista, että blogimarkkinat ovat jo niin kilpaillut, että uuden yrittäjän on enää vaikea mahtua mukaan "brändinsä" vakiinnuttaneiden blogien joukkoon.

Aihevalinta vaikuttaa lukijamäärien lisäksi myös sivulle sijoitettavien mainosten tuottoon. Tästä on vaikea antaa mitään täsmällisiä lukuja. Nyrkkisääntönä voidaan kuitenkin sanoa, että mitä kalliimpia tuotteita tai palveluita sivun mainoksiin ilmaantuu, sitä tuottoisampia yksittäiset mainosnapsautukset ovat.

Google on julkaissut lähinnä mainostajia ajatellen mainion työkalun (AdWords), jonka avulla mainostajat voivat arvioida mainoskampanjoiden budjetteja ja yksittäisen AdSense-mainoksen klikkaushintaa. Myös bloggaajat voivat käyttää tätä samaa työkalua apunaan. Vaikka mainoksen hinnan ja bloginpitäjän saaman osuuden suhde ei ole aivan selvä, on kuitenkin oletettavissa, että bloggaajalle kertyy noin 30 % - 50 % mainoksen hinnasta.

Kirjoita haluamasi hakusana - vaikkapa "h&m" - avainsanojen laatikkoon ja etsi "Avainsanaideoita". Tämän jälkeen napsauta näytettävien sarakkeiden valintalistasta päälle sarake CPC (cost per click).

Nyt saat jonkinlaisen käsityksen siitä, mitä Hennes & Mauritz -muotiketjuun liittyvien sivujen AdSense-mainokset maksavat mainostajalle. Kun jaat summan kahdella tai kolmella, saat selville, paljonko sinä bloggaajana ansaitset mainoksen napsauttamisesta.

Ennen blogin perustamista kannattaakin käydä omia harrastuksia läpi tämän työkalun avulla. Kannattaisiko sittenkin kirjoittaa akvaariokaloista? Tai chihuahua-koirista? Harrastatko moottoripyöriä tai purjeveneilyä?

Jos pidät tätä blogia hyödyllisenä, voit kiittää minua sijoittamalla blogiisi linkin, joka johtaa sivulle rahasta.blogspot.com. Kiitos!

Tämän artikkelin kirvoittamat kommentit

Esitä oma näkökulmasi

Lukijat

 

Copyright 2010.

Blogi käyttää kevyesti tuunattua Modern Clix -teemaa, jonka Introblogger on muokannut Blogspotia varten.