Luet artikkelia:

Kuinka saan Googlen kautta lukijoita blogilleni?

Joitakin päiviä sitten esittelin keinoja, joiden avulla blogille saa lisää lukijoita. Artikkelissani korostin linkittämisen tärkeyttä ja Blogilistan käyttämistä hyväksi.

Mikäli blogilla tai muulla verkkosivulla on tarkoitus ansaita rahaa, on hyvä tutustua myös hakukoneoptimoinnin alkeisiin. Hakukoneiden kautta sivulle tulevat lukijat napsauttavat nimittäin vakituisia lukijoita useammin blogin tai kotisivun laidalla olevia mainoksia.

Hakukoneoptimointi
tarkoittaa toimenpiteitä, joiden avulla verkkosivu tai verkkosivusto pyritään saamaan mahdollisimman korkealle hakukoneiden hakutulosten joukossa. Tavoitteena on saada sivulle hyvän hakukonesijoituksen avulla mahdollisimman paljon lukijoita.

Tämä onnistuu parhaiten, kun sivu optimoidaan tiettyjä hakusanoja varten. Hakukoneoptimoinnin ensisijaisena tavoitteena on saada sivu löytymään, kun Googlen käyttäjä etsii luettavaa käyttämällä jotakin tiettyä hakusanaa (esimerkiksi "paljon rahaa" tai "adsense-mainokset").

Tiettyyn suosittuun hakusanaan kohdistuvan optimoinnin lisäksi pyritään usein niin sanottujen "pitkän hännän" (long tail) hakusanojen hyödyntämiseen. Tällöin osa sivustosta optimoidaan harvinaisempia, mutta silti käytössä olevia hakuja (esimerkiksi "paljon rahaa blogin adsense-mainoksilla") vastaavaksi. Näin sivu voidaan saada aikaisempaa useammilla erilaisilla Google-hauilla hakutuloksissa mahdollisimman korkealle sijalle.

Verkkosivujen oma sisältö ei yksin ratkaise hakukoneoptimoinnin onnistumista. Jotta hyvä Google-sijoitus saataisiin varmistettua, tarvitaan sivuille osoittavia linkkejä. Linkkien määrän lisäksi niiden laatu on tärkeää: roskasivujen sijaan tarvitaan mahdollisimman arvostettujen webbisivujen sisältämiä omaan sivuun kohdistuvia linkkejä. Tämä onnistuu parhaiten huolehtimalla hakukoneoptimoinnin lisäksi tarjotun sisällön laadusta. Huonoihin sivuihin harva viittaa vapaaehtoisesti. Tällöin sivujen optimointikin jää puolitiehen.

Hakukoneoptimointi ei ole ydinfysiikkaa. Sen sijaan kyse on pitkälti varsin yksinkertaisien menetelmien oppimisesta ja hyödyntämisestä. Pienetkin kikat saattavat tuoda merkittäviä parannuksia sivujen löydettävyyteen.

Pienen yrityksen menestymiselle sivujen löydettävyys voi olla elinehto -- jos asiakkaat eivät löydä yritystä Googlen avulla, jäävät kaupatkin tekemättä. Tämän vuoksi hakukoneoptimointi on tärkeä osa nykyaikaista pienyrityksen markkinointia.

Lähipäivinä ilmestyvissä artikkeleissa käsittelen hakukoneoptimointia sekä pienyrityksen että bloggaajan kannalta. Jos haluat oppia, kuinka saat Googlen tuomaan lisää lukijoita sivullesi, seuraa Rahasta-blogia!

Tämän artikkelin kirvoittamat kommentit

Esitä oma näkökulmasi

Lukijat

 

Copyright 2010.

Blogi käyttää kevyesti tuunattua Modern Clix -teemaa, jonka Introblogger on muokannut Blogspotia varten.