Luet artikkelia:

Valitse ensiksi myytävä tuote, vasta sen jälkeen blogin aihe

Pari viikkoa sitten kirjoitin blogin suunnittelemisen tärkeydestä artikkelissani "Suunnittele tuottava blogi etukäteen". Tuolloin esitin, että blogin aihepiiri ja ansaintalogiikka liittyvät kiinteästi toisiinsa. AdSense-mainokset ja kumppanuusohjelmat ovat kaksi tärkeintä ansaintatapaa.

Ajatus blogin teeman ja ansaintatavan valinnan yhdistämisestä voidaan viedä vieläkin pidemmälle. Jos nimittäin tarkoitus on ansaita rahaa esimerkiksi kumppanuusohjelmilla, kannattaa ensiksi valita tuote, tuotteet tai tuoteryhmä, jota blogin avulla on tarkoitus myydä. Tämä on lähtökohta koko bloggaushankkeelle.

Tarkoitukseen pitää tuote, jolla on tarpeeksi paljon kysyntää. On näet turha yrittää myydä tuotetta, jota kukaan ei tarvitse tai halua. Selvitä siis, että tuotteelle on olemassa riittävän laajat markkinat. Tämän voit selvittää esimerkiksi tutkimalla, kuinka paljon aihepiiriin liittyviä Google-hakuja tehdään kuukausittain.

Tuotteen valitsemisen jälkeen on löydettävä kumppanuusohjelma, jonka välityksellä kyseistä tuotetta voi myydä. Mikäli tarjolla on useita kilpailevia ohjelmia, kannattaa tietysti valita parhaita provisioita tarjoava vaihtoehto.

Kolmannessa vaiheessa keksitään blogille (tai verkkokaupalle) hyvä nimi. Hyvä nimi on helposti muistettavissa ja siihen sisältyy myytävän tuotteen nimi. Näin asiakkaiden on helpompi löytää sivullesi hakukoneiden avulla. Verkkokaupasta ei nimittäin ole mitään iloa, jos kukaan ei löydä kauppaasi. Valitettavasti monet helposti muistettavat nimet on jo varattu. Suomeksi bloggaavilla on tässä suhteessa ainakin toistaiseksi helpompaa kuin englanninkielisiä sivustoja ylläpitävillä.

Neljännessä vaiheessa varataan blogille verkko-osoite ja valitaan sopiva web-hotelli, jossa tulevaa menestysbisnestä pyöritetään. Tämä ei maksa paljoa, esimerkiksi itse hankin eräälle blogilleni osoitteen ja ohjelmistot webbihotellista ja koko lysti maksoi alle viisikymmentä euroa kolmelta vuodelta. Webhotellit tarjoavat usein helpon tavan esimerkiksi Wordpress-blogiohjelmiston asentamiseksi.

Viidennessä vaiheessa ryhdytään bloggaamaan apinan raivolla. Tässä vaiheessa on syytä ottaa kaikki markkinointiopit käyttöön. Huolehdi myös tekstien oikoluvusta: webbiselaimen sijaan blogitekstit kannattaa kirjoittaa tekstinkäsittelyohjelmalla, jonka oikolukutoiminto huolehtii turhien lyöntivirheiden karsimisesta.

Bloggausvaiheessa on syytä tutustua myös hakukoneoptimoinnin perusteisiin. Ei kannata huolestua, vaikka tuo sana kuullostaisi vielä tällä hetkellä mystisemmältä kuin geometrian perusteet. Tulen näet piakkoin kirjoittamaan sarjan artikkeleita, joissa opit kaiken, mitä sinun tarvitsee tietää hakukoneoptimoinnista.

Hakukoneoptimointi on hyödyllistä myös muilla keinoin kuin kumppanuusohjelmilla ansaitseville bloggaajille. Eri ansaintakeinot eivät tietenkään sulje toisiaan pois, sillä AdSense-mainokset ja kumppanuusohjelmat sopivat hyvin samassakin blogissa käytettäväksi. Myös silloin, kun AdSense-mainokset ovat tärkein ansaitsemistapa, kannattaa blogi optimoida tiettyjä hakusanoja varten. Näin oikeat lukijat löytävät blogisi, ja mainostilille alkaa kertyä napsautuksia.

Tue Rahasta-blogia tilaamalla kirjoja Amazon-verkkokaupasta. Löydät linkin tämänkin artikkelin alusta!

Tämän artikkelin kirvoittamat kommentit

Esitä oma näkökulmasi

Lukijat

 

Copyright 2010.

Blogi käyttää kevyesti tuunattua Modern Clix -teemaa, jonka Introblogger on muokannut Blogspotia varten.