Luet artikkelia:

Suunnittele tuottava blogi etukäteen

Tähän mennessä kirjoittamissani artikkeleissa olen käsitellyt jo olemassa olevan blogin kaupallistamista. Olen siis olettanut, että lukijalla on jo blogi, mutta blogissa ei vielä ole mainoksia. Useimmilla lukijoistani tilanne varmasti onkin tämä.

Tuottoisan blogin rakentaminen kannattaa kuitenkin aloittaa päinvastaisessa järjestyksessä. Ensin on hyvä miettiä, kuinka blogi muutetaan rahaksi. Sen jälkeen pohditaan blogin aihepiiriä.

Kaksi ensimmäistä harkinnan alaista seikkaa - tapa, jolla blogi muutetaan rahaksi ja blogin aihepiiri - liittyvät yleensä toisiinsa. Jotkut blogit sopivat mainosrahoitteiseksi, toisiin aihepiireihin sopii tavaramuotoisten tuotteiden välittäminen. Toiset blogit taas kauppaavat informaatiota esimerkiksi kirjamuodossa.

Kolmannessa suunnitteluvaiheessa päätetään käytettävä julkaisualusta. Vasta viimeiseksi ryhdytään toimeen, eli kirjoittamaan blogia.

Suomestakin löytyy monia esimerkkejä blogeista, jotka on rakennettu suunnitelmallisesti tuottamaan rahaa. Nämä ovat usein tekniikka-aiheisia, esimerkiksi erilaisia gadget-blogeja, joissa esitellään uusimpia teknisiä vimpaimia ja vekottimia.

Gadget-blogit ovat maailmalla hyvin suosittuja, mutta Suomessa lajityyppiä edustavat lähinnä Wautsi ja Hilavitkutin. Gadget-blogit tyypillisesti esittelevät erilaisia kaupallisesti markkinoitavia tuotteita. Ne soveltuvatkin hyvin erilaisilla kumppanuusohjelmilla rahaksi muutettavaksi.

Kumppanuusohjelman periaate on yksinkertainen: blogissa esitellään jotakin tuotetta mahdollisimman kiinnostavalla tavalla. Esittelyn vieressä tarjotaan linkki, jonka välityksellä lukija voi tilata itselleen tuotteen jostakin verkkokaupasta. Jos lukija muuttuu asiakkaaksi, saa blogin ylläpitäjä tuotteen myyjältä välityspalkkion.

Tämän artikkelin kirvoittamat kommentit

Esitä oma näkökulmasi

Lukijat

 

Copyright 2010.

Blogi käyttää kevyesti tuunattua Modern Clix -teemaa, jonka Introblogger on muokannut Blogspotia varten.