Luet artikkelia:

Tuoko Google lukijoita blogiisi?

Hakukoneoptimoinnin sijaan voitaisiin puhua lähes yhtä hyvin Google-optimoinnista, niin merkittävä Googlen asema nykyään on. Samat perusmenetelmät tuovat kuitenkin tuloksia, oli kyse sitten Googlesta tai jostakin muusta hakukoneesta.

Aluksi kannattaa selvittää, miten lukijat tulevat sivullesi. Itse käytän lukijoiden seuraamiseen ilmaista StatCounter-palvelua. Sen avulla voin esimerkiksi seurata, kuinka monta lukijaa tässäkin blogissa käy eri päivinä, mistä he tulevat, mitä käyttöjärjestelmää he käyttävät ja montako sivua he lukevat. Tämänkaltaiset tiedot ovat välttämättömiä, jos haluat optimoida blogisi tai muun verkkosivun hakukoneita ajatellen.

Saapuvatko lukijasi muiden sivujen linkkejä käyttämällä? Tulevatko he Googlen välityksellä? Jos lukijat tulevat Googlesta, mitä hakusanoja he ovat käyttäneet? Ovatko nämä hakusanat odottamiasi hakusanoja vai jotakin aivan muuta?

Jos Google ei tuo lukijoita blogiin - tai mille tahansa nettisivulle - on kirjoittajan tai ylläpitäjän perehdyttävä hakukoneoptimoinnin alkeisiin.

Blogin optimointi on varsin yksinkertaista: aluksi on päätettävä, millä hakusanoilla blogi halutaan löydettäväksi. Sen jälkeen blogiin kirjoitetaan artikkeleita, joissa nämä hakusanat esiintyvät. Sama ohje pätee mihin tahansa muuhunkin verkkosivuun.

Erityisen hyödyllistä sivun löydettävyyden kannalta on hakusanojen esiintyminen sivun verkko-osoitteessa (URL:ssa) ja tekstin otsikoissa. Google kiinnittää tavallista enemmän huomiota myös lihavoituihin sanoihin. Hakukoneoptimoijilla on paljon muitakin ohjeita, mutta jo näillä yksinkertaisilla neuvoilla pääsee yleensä pitkälle.

Vaikka sivusto olisi hakukoneoptimoitu, voi sen sijoitus eri hakukoneiden tuloksissa vaihdella suuresti. Tämä johtuu siitä, että eri hakukoneet käyttävät erilaisia algoritmeja hakutulosten järjestämiseen. Algoritmilla tarkoitetaan sääntöjä, joiden avulla tietokone ratkaisee tietyn ongelman, esimerkiksi hakutulosten järjestämisen jollakin järkevällä tavalla. Hakukoneiden käyttämät algoritmit eivät myöskään pysy samana, vaan matemaatikot ja tietokoneohjelmoijat kehittävät hakukoneita varten koko ajan uusia algoritmeja.

Kun hakukoneen algoritmi muuttuu, voi hakukoneoptimoidunkin sivuston sijoitus huonontua. Sijoitus voi huonontua myös vähitellen, kun kilpailevat yritykset optimoivat omia sivujaan ja päivittävät niitä paremmin hakukoneiden algoritmeja vastaaviksi. Oma sivusto ei siis sinällään huonone, mutta muut optimoivat oman sivunsa omaa sivua paremmin. Näin optimointi on jatkuva prosessi kilpailuedun saavuttamiseksi.

Esimerkiksi Googlen käyttämä algoritmi perustuu tiettävästi yli 200 tekijän huomioimiseen. Hyväkään hakukoneoptimoija ei tunne näitä kaikkia, mutta jo perusasioiden hyvällä hallinnalla päästään pitkälle. Kun perusasiat otetaan huomioon jo sivuston suunnitteluvaiheessa, on optimointi helpointa toteuttaa. Jo olemassa olevan sivuston siirtäminen uuteen, paremmin optimoituun järjestelmään voi nimittäin olla hyvinkin työlästä.

Jos optimoinnin näkökulmat otetaan alusta alkaen huomioon, on myös helpompi päättää, minkälaista aineistoa sivulle kannattaa laittaa. Hakukoneoptimoinnin kannalta ei nimittäin ole lainkaan yhdentekevää, onko sivulla paljon tekstiä vai paljon kuvia, onko siellä animaatioita vai ei, tai minkälaista julkaisujärjestelmää sivuston pohjalla käytetään. Kaikki nämä vaikuttavat optimoinnin onnistumiseen.

Hakukoneoptimointiin pätee siis - kuten kaikkeen muuhunkin toimintaan - ohje, jonka mukaan hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Optimointi on syytä ottaa mukaan suunnitelmiin heti, kun ryhdytään suunnittelemaan yrityksen www-sivuja.

Tärkeintä on pitää mielessä se, että hakukoneoptimointi ei ole mikään itsetarkoitus. Sen tarkoituksena on lisätä yrityksen ja sen palveluiden ja tuotteiden tunnettuutta, löytää yritykselle asiakkaita ja lisätä myyntiä. Siksi hakukoneoptimointi on jokaiselle yritykselle elintärkeää.

Tämän artikkelin kirvoittamat kommentit

Markus

Itse käytän Google Analyticsia. Toimii varsin muikeasti ja kohta siihen on saatavilla integrointi AdSenseen (toivottavasti). Ps. Tsekkaapa blogiarvontani: http://tarkkamarkka.com/blogi/2009/03/tarkan-markan-blogiarvonta/

Googlekeisari

Näppärä artikkeli, varsinkin kun se on 2009 vuonna kirjoitettu. :) Ei tuo asetelma hakukoneoptimointi vs. googleoptimointi ole vieläkään muuttunut.

Esitä oma näkökulmasi

Lukijat

 

Copyright 2010.

Blogi käyttää kevyesti tuunattua Modern Clix -teemaa, jonka Introblogger on muokannut Blogspotia varten.