Luet artikkelia:

Blogi ja Google-mainokset

Alusta alkaen Google-mainokset ovat reunustaneet tämän blogin artikkeleita. Mainokset ovat varsin hyvin kohdistettuja, eli ne liittyvät hyvin blogissa käsittelemiini aihepiireihin. Lisäksi B2B-mainosten napsautuskohtainen tuotto on varsin hyvä.

Valitettavasti en kiinnittänyt alun perin riittävää huomiota blogipohjan (template) valintaan. Blogipohja nimittäin vaikuttaa Google-mainosten sijoitteluun sivulla, ja sijoittelu puolestaan vaikuttaa merkittävästi mainosten napsautustiheyteen.

Hyvä mainosten sijoittelu kiinnittää lukijan huomion mainoksiin - napsautuksia alkaa kertyä vasta, kun lukijat ovat huomanneet kiinnostavan mainoksen. Siksi mainosten sijoitteluun on syytä kiinnittää huomiota.

Google AdSense -ohjelma on julkaissut sivukartan, joka esittää sivun hyvät mainospaikat. Oheisessa kuvassa paras mainossijainti on merkitty tumman oranssilla, hyvät sijainnit oranssilla ja heikoimmat sijainnit valkealla.

Pari viikkoa sitten siirsin yhden mainoselementin tekstin keskipalstalta pääpalstan ylälaitaan. Sijainti on varsin ärsyttävä, ja lukija kiinnittää Google-mainoksiin väistämättä huomiota - kenties jopa enemmän kuin varsinaiseen blogiartikkeliin. Tämä sijoittelu huononsi siis blogin käytettävyyttä, mutta lisäsi hiukan blogista kertyviä mainosnapsautuksia.

Suurin osa blogin Google-mainoksista on sijoitettu keskimmäiseen palstaan. Tämä sijainti ei ole erityisen hyvä, kuten voi päätellä viereisen sijoittelukartan perusteella. Tarkoitukseni on siirtää jossakin vaiheessa mainokset uuteen sivupalkkiin, joka sijaitsee sivun vasemmassa reunassa. Suomalainen lukija on tottunut aloittamaan lukemisensa sivun ja rivin vasemmasta laidasta, minkä takia katse harhautuu helposti lukemaan myös reunalle sijoitettuja mainoksia.

Liian agressiiviseen mainosten sijoitteluun liittyy myös ongelmia. Jos mainokset häiritsevät lukemista, jättää moni sivun mahdollisimman nopeasti. Tällöin blogille on vaikea kerätä vakituista lukijakuntaa.

Mikäli AdSense-mainokset ovat blogin tärkein ansaintamalli, kannattaa mainokset sijoitella agressiivisesti. Mikäli Google-mainokset ovat vain yksi osa bloggaajan tulonmuodostusta, kannattaa mainokset sijoitella vähemmän häiritsevästi.

Tämän artikkelin kirvoittamat kommentit

Anonyymi

Se miten moni kävijöistä klikkaa adsense-mainoksia, riippuu pitkälti sivuston aiheesta. Esimerkiksi tietokonepelejä esittelevä sivustolla klikkaus% voi jäädä helposti jopa kymmenesosaan verrattuna matkailusivustoon. Erityyppisellä sivustolla tietyntyyppinen mainosten sijoittelu toimii paremmin kuin toinen. Yleensä aggressiivinen sijoittelu toimii hyvin jos kävijät tulevat googlehaun kautta ja mainokset ovat hyvin kohdistettuja (sivun aiheelle on tarpeeksi adwords-mainostajia). Tässä sinun blogissasi mainokset on ihan hyvin sijoiteltu.

Esitä oma näkökulmasi

Lukijat

 

Copyright 2010.

Blogi käyttää kevyesti tuunattua Modern Clix -teemaa, jonka Introblogger on muokannut Blogspotia varten.