Luet artikkelia:

Google-mainosten sijoittelu ja napsautusprosentti

Anonyymi lukijani kirjoitti pari päivää sitten tärkeän kommentin taannoiseen artikkeliini Blogi ja Google-mainokset. Koska useimmat lukijat eivät varmastikaan huomaa vanhoihin juttuihin kirjoitettuja kommentteja, nostan mielenkiintoisia huomioita nostavan viestin esiin myös tässä:
Se miten moni kävijöistä klikkaa adsense-mainoksia, riippuu pitkälti sivuston aiheesta. Esimerkiksi tietokonepelejä esittelevä sivustolla klikkaus% voi jäädä helposti jopa kymmenesosaan verrattuna matkailusivustoon. Erityyppisellä sivustolla tietyntyyppinen mainosten sijoittelu toimii paremmin kuin toinen. Yleensä aggressiivinen sijoittelu toimii hyvin jos kävijät tulevat googlehaun kautta ja mainokset ovat hyvin kohdistettuja (sivun aiheelle on tarpeeksi adwords-mainostajia). Tässä sinun blogissasi mainokset on ihan hyvin sijoiteltu.

Napsautusprosenttia koskevan huomion olen tehnyt itsekin. Avoimen lähdekoodin ohjelmistoja esittelevän blogin napsautusprosentti jää erittäin pieneksi - tämä johtuu kenties siitä, että avointa lähdekoodia suosivat tietokoneharrastajat eivät ole valmiita maksamaan ohjelmistoista. Toisaalta mainoksetkaan eivät vaikuta kovin hyvin kohdistetuilta.

Matkailusivuilla surffailevat ovat todennäköisesti suunnittelemassa seuraavaa lomamatkaa. Tällöin surffailuun kuuluu olennaisesti esimerkiksi hotelli- ja lentovaihtoehtojen kartoittaminen, mikä onnistuu helposti mainoslinkkejä napsauttamalla. Tällöin klikkausprosentti muodostuu varmasti keskimääräistä korkeammaksi.

Mainosten sijoitteluun liittyvä ajatus oli minulle uusi, mutta havainto on oikeastaan erittäin looginen.

Googlen kautta sivustolle tulee jostakin aihepiiristä tietoa hakevia lukijoita. Mikäli ensivilkaisulla sivustolla ei näytä olevan mitään hyödyllistä, on helppoa siirtyä eteenpäin jotakin agressiivisesti sijoitettua mainosta klikkaamalla. Usein kyseessä ovat ns. made for adsense -sivustot, joiden ainoa tarkoitus onkin tuottaa mainosnapsautuksia. Omaa sisältöä näillä sivuilla on yleensä varsin vähän.

Toisaalta vaikkapa blogeissa tähdätään usein pysyvän lukijakunnan rakentamiseen. Tällöin agressiivinen mainosten sijoittelu on lähinnä haitaksi, sillä lukijat eivät tule sivulle mainosten vaan tekstin takia. Taidan siis jatkossakin pysyä nyt käytössä olevassa puoliagressiivisessa sijoittelussa.

Rahasta-blogin seuraava artikkeli ilmestyy maanantaina kello 18.00. Olethan tilannut blogin Blogilistalla?

Tämän artikkelin kirvoittamat kommentit

a.h

Tiedätkö muuten syytä miksi blogini ei näy millään hakusanalla Blogilista sivustolla vaikka lisäsin blogini sinne juuri. Se ei näy edes blogilistan uusimmat sivut kohdassa, eikä edes googlen haulla. Yritän etsiä sitä blogini artikkeleihin liittyvillä sanoilla eikä mikään löydä blogiani.

Mikko

Muistaakseni ekan blogin yhteydessä pitää odottaa, että se hyväksytään. En ole ihan varma, mutta tällainen mielikuva mulla on.

a.h

Jostain syystä mainokset sivullani ovat valkoiset eikä niissä näy mikään, tiedätkö mikähän niissä voisi olla vialla?

Mikko

Sivulla ei voi olla kuin kolme mainosta. Sulla on jo ne kolme mainosta blogitekstien välissä.

Esitä oma näkökulmasi

Lukijat

 

Copyright 2010.

Blogi käyttää kevyesti tuunattua Modern Clix -teemaa, jonka Introblogger on muokannut Blogspotia varten.