Luet artikkelia:

Tyyliblogeilla mainosmarkkinoille

Ennen vaikkapa Google-mainosten sijoittamista oman blogin laidoille moni haluaa varmasti tietää, paljonko tuloja mainoksista on odotettavissa. Tähän on mahdotonta antaa selkeää vastausta, sillä tulojen määrä riippuu useista tekijöistä.

Mainostulojen suuruuteen vaikuttavat tekijät ovat:
  • - kävijämäärä
  • - kävijöiden napsautteluhalukkuus
  • - napsautuksen hinta
Pelkästään suurta lukijakuntaa on vaikea muuttaa rahaksi, elleivät lukijat napsauttele mainoksia. Tämä johtuu siitä, että suurin osa mainostuloista tulee nimenomaan mainoksen klikkaamisesta. Lisäksi yhden napsautuksen tuottama rahasumma vaihtelee suuresti. Omissa blogeissani se on vaihdellut muutaman sentin ja kolmen euron välillä. Mainostettavan tuotteen tai palvelun hinta on ratkaiseva tekijä yhden napsautuksen arvon kannalta: mitä kalliimpaa tuotetta mainostetaan, sitä enemmän napsautus tuottaa rahaa myös mainokset blogiinsa sisällyttävälle bloggaajalle.

Vaikka euromääräinen tuotto vaihtelee suuresti, on jonkinlaisia lukuja mahdollista esittää sekä omien kokemusteni että netistä löytyvien vertailutietojen perusteella. Tuotto on parasta esittää dollareina tuhatta sivun näyttöä kohden, sillä Google kertoo nämä tiedot suoraan mainosohjelmansa käyttöpaneelissa. Omat blogini ovat tämän vuoden puolella tuottaneet kolmen ja yhdeksän dollarin välillä tuhatta sivun näyttökertaa kohden. Suomenkielisessä blogissa napsauttelutiheys näyttää olevan 3 % tienoilla. Netistä lukemieni tietojen perusteella nämä arvot ovat melko normaalia tasoa.

Oletetaan, että blogilla on 1000 lukijaa päivässä, eli 30 000 kävijää kuukaudessa. Suomenkieliselle kohtuullisen suositulle blogille voisi tässä tapauksessa esittää seuraavanlaisia arvioita Google-mainosten tuotosta

Tuotto/1000 näyttöä: USD 3
Tuotto kuukaudessa: USD 90

Tuotto/1000 näyttöä: USD 9
Tuotto kuukaudessa: USD 270

Karkeasti voidaan siis arvioida, että tuhannen päivittäisen lukijan blogi voi tuottaa kuukaudessa 90-270 dollaria. Koska blogin sisältö vaikuttaa blogin yksittäisten mainosnapsautusten arvoon, tuottavat todennäköisesti autoblogit enemmän kuin muotiblogit.

Blogilistan suosituimmilla muotiblogeilla on jo blogilistalla tuhat tilaajaa (esimerkiksi Nelliinalla on 1572 tilaajaa, Paras aika vuodesta on kerännyt 1186 tilaajaa ja Color me huikeat 1744 tilaajaa). Todennäköisesti suosituimpien blogien päivittäinen kävijämäärä on moninkertainen, sillä monet käyttävät webbiselaimen kirjanmerkkejä tai syötteitä blogin päivitysten seuraamiseen. Jos lukijoita on esimerkiksi 5000 päivää kohden, voi blogilla päästä kivoihin euromääräisiin tuottoihin pelkästään Adsense-mainoksia käyttämällä.

Kärkikymmenikön blogit olisi siis helppo saada tuottamaan mainoksilla jo varsin mukavia sivutuloja. Onkin ihme, että kaikki suosituimmat blogit eivät vielä käytä Adsense-mainoksia - kyllähän rahan luulisi kaikille kelpaavan.

Tämän artikkelin kirvoittamat kommentit

Nelliina

Itseasiassa kävijöitä on minulle n. 7000-8000 päivässä analyticsin mukaan :) Voin omalta osaltani vastata sen verran että nuo googlen mainosbannerit ovat siitä huonoja, että en ehtisi millään valvoa niiden sisältöä, ja en halua että blogissani olisi sellaisia mainoksia mitä en itse allekirjoita.

Mikko

Googlen mainoksiin voi tehdä estolistan ei-toivottuja mainoksia varten.

Jotain tuonsuuntaista kävijämäärää arvelinkin :-)

Nelliina

Ja sitten lisäksi olen niin äärettömän epäkaupallinen luonne ja lisäksi laiska, että en jotenkin osaa tarttua toimeen noiden mainosjuttujen kanssa :D

Esitä oma näkökulmasi

Lukijat

 

Copyright 2010.

Blogi käyttää kevyesti tuunattua Modern Clix -teemaa, jonka Introblogger on muokannut Blogspotia varten.