Luet artikkelia:

Kumppanuusohjelmat koettelevat blogitekstin ja mainonnan rajoja

Tässä blogissa olen jo aikaisemmissakin jutuissa viitannut kumppanuusohjelmiin (affiliate programs, affiliate marketing) yhtenä tapana saada blogin avulla syntymään tuloja. Google AdSense -mainoksissa tulojen saaminen riippuu siitä, klikkaavatko lukijat mainoksia vai eivät. Kumppanuusohjelmissa tämä viedään pykälää pidemmälle: bloggaaja saa tuloja vasta, kun lukija todella tilaa mainostetun tuotteen.

Tämä johtaa usein mainonnan ja tekstisisällön rajan hämärtymiseen, sillä bloggaajan kannattaa tehdä tuotteesta mahdollisimman houkutteva. Bloggaaja ei saa kannustaa lukijoita napsauttamaan AdSense-mainoksia, mutta kumppanuusohjelmissa tilanne on aivan toinen. Päästäkseen kunnollisiin ansioihin kannattaa mainostettavia tuotteita kehua mahdollisimman paljon.

Koska bloggaajan kannattaa kumppanuusohjelmissa mukana ollessaan kirjoittaa niin paljon tekstimainontaa kuin vain kehtaa, ovat kumppanuusohjelmat paljon Google-mainoksia suurempi uhka blogin neutraaliudelle. Koko blogi muuttuu helposti pelkästään tekstimainonnaksi, jonka tarkoitus on yllyttää lukijoita ostamaan tekstissä mainittuja tuotteita. Esimerkiksi tämänkaltaisesta sisällön muuttumisesta mainokseksi sopii vaikkapa Isabella Löwengripin blogi. Tuotteiden esittelyn vieressä tarjotaan linkki, jonka välityksellä lukija voi tilata itselleen tuotteen jostakin verkkokaupasta. Jos lukija muuttuu asiakkaaksi, saa blogin ylläpitäjä tuotteen myyjältä välityspalkkion.

Tämä johtaa luonnollisesti rajanveto-ongelmiin mainonnan ja tekstisisällön suhteen. Kuluttajaviraston lakimies Miina Ojajärvi kirjoittaa ongelmasta seuraavasti:

Verkkomainontaan on tullut yhteisöllisyyden ja osallistumisen korostamisen mukana uusia piirteitä, jotka osaltaan hämärtävät mainonnan ja muun aineiston rajoja. Perinteiset bannerimainokset on vielä yleensä helppo tunnistaa mainonnaksi, koska ne on selvästi erotettu toimituksellisesta sisällöstä. Sen sijaan verkkoyhteisöjen ja blogien kaltaisissa kanavissa tilanne voi olla moniselitteisempi.

Esimerkiksi blogin kirjoittaja voi perustuslain takaaman sananvapauden nimissä kertoa, mikä lankamerkki on paras neulomiseen, mikä suklaa on osoittautunut ylivoimaiseksi leivonnassa tai minkä liikkeiden alennusmyynneistä tekee parhaat huippumuodin löydöt. Lukija ei voi sen sijaan olla varma, onko kyseessä todella kirjoittajan oma mielipide, yrityksen maksama mainos vai niiden sekoitus.

Kuluttajaviraston lakimiehen kannan mukaan bloggaajan pitää kertoa lukijoilleen, mikäli hän saa korvauksen tuotteiden kehumisesta:

Markkinatuomioistuimen ratkaisun (1994:17) mukaan mainos on voitava tunnistaa mainokseksi heti, ilman, että siihen tutustuu tarkemmin. Tapahtuuko näin kokkausaiheisessa blogissa, jossa kehutaan tietyn nimistä ja tietyssä osoitteessa sijaitsevaa maatilaa sekä sen täydellisiä juustoja ja lisäksi annetaan resepti, jossa käytetään juuri tämän maatilan juustoja? Onko kirjoittaja tehnyt mainossopimuksen juustotilan kanssa vai onko hän vain aidosti lumoutunut paikasta ja sen tuotteista?

Jos blogin kirjoittaja saa hehkutuksestaan yritykseltä rahaa, siitä on kerrottava sivustolla selvästi. Esimerkiksi monissa englanninkielisissä blogeissa kirjoittajat kertovat suoraan saavansa arvioistaan maksun.

Suomessa bloggaajat ainakin toistaiseksi korostavat riippumattomuuttaan teksteissä käsitellyistä yrityksistä. Tämä on tietenkin yrityksen kannalta parasta mainontaa: tehokasta ja ilmaista.

Olisi kiinnostavaa lukea oikeusoppineiden näkemyksiä nykytilanteesta. Nythän ei ole enää lainkaan selvää, että mainoksia välittää elinkeinonharjoittaja tai yritys. Kyse voi olla aivan hyvin yksityishenkilöstä. Tai mikä on kansallisen lainsäädännön merkitys tilanteessa, jossa voin kirjoittaa Suomessa tai Intiassa englanninkielistä blogia, joka mainostaa yhdysvaltalaisten yritysten tuotteita? Kaiken lisäksihän blogi voi käyttää palvelinta, joka sijaitsee kolmannessa tai neljännessä maassa. Asiakkaat ja lukijat taas saattavat olla eri puolilta maailmaa.

* * *

Kaikesta päätellen kumppanuusohjelmat ovat varteenotettava mahdollisuus saada ansioita bloggaamalla. Suomeksi bloggaaville on tosin tarjolla kovin harvoja kumppanuusohjelmia, joiden avulla voisi markkinoida meikäläisiä tuotteita.

Vaikkapa englanniksi kirjoittavien on huomattavasti helpompi löytää esimerkiksi verkkokauppoja, joiden tuotteita voi markkinoida blogissa. Globaaleilla markkinoilla toimiessasi voit todennäköisesti heittää meikäläisellä lainsäädännöllä ja oikeuskäytännöllä vesilintua. Näillä markkinoilla häikäilemättömyys palkitaan!

Osa kumppanuusohjelmista kelpuuttaa kuitenkin kumppaneikseen vain "vakavasti otettavia" blogeja, jotka käyttävät omaa verkko-osoitetta. Ilmaisia blogialustoja käyttäviä blogeja eivät siis kaikki huoli yhteistyöhön mukaan.

Jos olet kiinnostunut kumppanuusohjelmista ansaitsemisvälineenä, kannattaa siis kirjoittaa englanniksi ja käyttää omaa palvelinta. Aina tämä ei ole tarpeen, sillä esimerkiksi maailman suurin ja erittäin luotettava verkkokauppa Amazon hyväksyy myös Blogspot-blogit mukaan kumppanuusohjelmaansa.

Itse olen ollut erittäin tyytyväinen Amazonin palveluun, valikoimiin, hintatasoon ja luotettavuuteen. Voin suositella täyden palvelun kirjakauppaa lämpimästi kaikille lukijoilleni. Kirjojen lisäksi voit ostaa Amazonilta esimerkiksi DVD-levyjä ja kulutuselektroniikkaa.

Ohessa onkin kaksi Amazon-linkkiä, joiden välityksellä voit tilata esimerkiksi kuvissa olevat kumppanuusohjelmia ja verkkobisnestä käsittelevät kirjat. Linkkien välityksellä voit tutustua muutenkin jatkuvasti käyttämäni verkkokaupan tarjouksiin. Esimerkiksi tenttikirjat tilaan jatkuvasti Amazonilta, sillä näin saan kirjat usein puolta halvemmalla kuin kotimaisista kirjakaupoista.

Mikäli siirryt oheisten linkkien kautta Amazonin verkkokauppaan ja tilaat tuotteen, saan huikean neljän prosentin välityspalkkion ostoksestasi. Jos haluat tukea tämän blogin kirjoittamista, käytäthän oheisia linkkejä kirjatilauksiisi! Kiitos tuestasi!

Tämän artikkelin kirvoittamat kommentit

Katleena

Kiitos kiinnostavista postauksista! Erityiskiitokset siitä, että olet onnistunut yhdistämään hyödyllistä ja rahanarvoista tietoa nöyrään ja avoimeen asenteeseen.

Liian moni meistä bisnesbloggaajista sortuu helposti besserwisseriyteen - itse ainakin tunnistan tuota ikävää piirrettä teksteissäni.

Mikko

Eipä kestä! Mukavaa, että kollegat viihtyvät näilläkin sivuilla ;-)

Anonyymi

Asiallinen teksti selkeästi kirjotetulla kielellä! Ja hienosti lopetettu vielä niin, ettei jää pelkästään sellaista makua että olet Amazonin torventoitottaja, vaikka sitä tässä kehutkin - mikäpä kehuessa kun palvelu on minunkin mielestäni oikein asiallinen ja toimiva.

Ja tämä on mielestäni sellainen juttu jossa suomalaiset ovat ehkä liiankin kriittisiä; mikä siinä jonkin palvelun tai brändin kehumisessa on niin pahaa, jos se on kirjoittajan mielestä aivan oikeasti toimiva? "Kehumatta paras" on kenties liian kovasti iskostettu tämän maan maaperään? :)

Mikko

Kiitos kehuista!

Tarkoitukseni oli näyttää tällä tekstillä, kuinka mainostekstin ja blogitekstin välinen raja on hiuksenhieno. Usein sitä ei ole lainkaan olemassa. Silloinkin kun ero on olemassa, voi lukijan olla mahdotonta päätellä, onko kyseessä mainos vai blogitekstiä. Kuluttajansuojalakihan (561/2008, § 4) edellyttää, että markkinoinnista on käytävä selvästi irti kaupallinen tarkoitus, sekä se, kenen lukuun markkinoidaan.

Kuluttajansuojalaki koskee vain elinkeinonharjoittajan ja kuluttajan välistä suhdetta. Elinkeinonharjoittajalla tarkoitetaan "luonnollista henkilöä taikka yksityistä tai julkista oikeushenkilöä, joka tuloa tai muuta taloudellista hyötyä saadakseen ammattimaisesti pitää kaupan, myy tai muutoin tarjoaa kulutushyödykkeitä vastiketta vastaan hankittaviksi."

Bloggaaja ei ilmeisesti ole tässä mielessä kuluttajansuojalain tarkoittama elinkeinonharjoittaja.

Mutta mikä toisten myymiä tuotteita harrastuksekseen mainostava bloggaaja sitten on? Onko Internet villiä länttä, jossa jokainen voi toimia täysin sääntelemättömillä globaaleilla markkinoilla niinkuin parhaaksi näkee?

Esitä oma näkökulmasi

Lukijat

 

Copyright 2010.

Blogi käyttää kevyesti tuunattua Modern Clix -teemaa, jonka Introblogger on muokannut Blogspotia varten.