Luet artikkelia:

Artikkelin pituudella on väliä - myös blogia kirjoitetttaessa!

Hakukoneet pitävät tekstistä, verkkosivujen suunnittelijat taas pitävät kuvista ja animaatioista. Nykyään yhä useammat yritykset käyttävät verkkosivuillaan runsaasti kuvia ja animaatioita. Hakukoneelle ne näyttäytyvät pelkästään tiedostojen niminä ja näyttävä animaatio on pelkkää ilmaa hakukoneoptimoinnin kannalta.

Hakukoneet pitävät tekstistä. Erityisesti ne pitävät pitkistä teksteistä, joita ilmaantuu sivulle säännöllisin väliajoin. Hakukoneoptimoinnin kannalta parhaana yksittäisen tekstin pituutena esitetään usein vähintään 300 sanan mitta. Hakukoneet, Google etunenässä, näyttävät nimittäin arvostavan pitkiä tekstejä lyhyitä tekstejä enemmän. 300 sanaa pidemmät tekstit ovat sen vuoksi vieläkin parempia, kunhan ne vain ne pysyvät edelleen täsmällisesti aiheessa.

Pitemmissä teksteissä on se hyvä puoli, että markkinointiponnistelujen kohteena olevat hakusanat esiintyvät ikäänkuin luonnostaan sivuilla runsaasti. Suomea kirjoitettaessa tästä on sekin hyöty, että vähitellen eri hakusanoja kertyy teksteihin eri taivutusmuodoissa. Tästä voi olla arvaamatonta hyötyä pitemmän päälle - osa ihmisistä näet käyttää Googlea käyttäessään sanoja perusmuodoissa, osa taivutetuissa muodoissa.

Hakukoneoptimoinnissa on tärkeää, että verkkoon kirjoitetuilla sivuilla esiintyy tarpeeksi usein niitä hakusanoja, joilla sivun halutaan löytyvän eri hakukoneita käytettäessä. Optimaalisesta hakusanojen tiheydestä ei ole aivan yhtä suurta selvyyttä kuin suositeltavasta juttujen pituudesta. Tällä kertaa ei kuitenkaan enemmän ole aina parempaa, sillä liian usein esiintyvistä hakusanoista hakukoneiden algoritmit saattavat rangaista. Optimoinnin kannalta lienee parasta kirjoittaa normaalia, sujuvasti etenevää asiaproosaa. Silloin hakusanoja esiintyy riittävän usein, mutta sopivan harvaan.

Ilmeisesti optimaalinen hakusanan esiintyminen liikkuu muutaman prosentin tienoilla. Esimerkiksi 2 % tiheys tarkoittaisi sitä, että joka viideskymmenes sana on kulloinkin tähtäimeen otettu hakusana. Sanoja ja niiden etäisyyksiä on varmaankin turha ruveta ruudulta laskemaan. Helpompaa on kehittää erilaisia nyrkkisääntöjä. Voit esimerkiksi huolehtia siitä, että hakusana esiintyy tekstissä 6-10 rivin välein. Tässä kannattaa huomioida sivulla käytettävä rivinpituus, ja muodostaa sen perusteella nopeasti sovellettavissa oleva nyrkkisääntö. Esimerkiksi tässä tekstissä ei sana hakukoneoptimointi esiinny läheskään joka virkkeessä, ei edes joka kappaleessa.

Luettavuus ja hyvä optimointi käyvät käsi kädessä - jatkuva hakusanojen toistaminen näyttäisi kömpelöltä ihmisen silmissä, hakukone puolestaan saattaa tulkita toiston spämmäykseksi ja rangaista siitä. Jos käytät blogissasi AdSense-mainoksia, näkyy hakusanojen painottaminen ajan mittaan myös sivulle ilmaantuvien mainosten aiheissa. Tämä on hyvä muistaa myös hakukoneoptimointia suunniteltaessa - eri sanat tuovat nimittäin näkyviin erihintaisia mainoksia.

Bloggaajan kannalta hakukoneoptimointi on varsin yksinkertaista: kirjoita riittävän pitkiä artikkeleita ja pysy blogin aihepiirissä. Upota teksteihin ja otsikoihin sanoja, joilla haluat sivusi löytyvän Internetistä. Jo näillä yksinkertaisilla ohjeilla pääsee varsin pitkälle.

Tämän artikkelin kirvoittamat kommentit

Esitä oma näkökulmasi

Lukijat

 

Copyright 2010.

Blogi käyttää kevyesti tuunattua Modern Clix -teemaa, jonka Introblogger on muokannut Blogspotia varten.