Luet artikkelia:

Jos haluat ihmisten löytävän verkkosivusi, ota selville, mitä he etsivät Googlella

Jos haluaa rakentaa menestyvän verkkosivun, on otettava selvää lukijoista. Lukijat eivät löydä hyvällekään verkkosivulle tai hyvin kirjoitettuun blogiin Googlen avulla, jos he eivät hae sivuun liittyviä hakusanoja Googlella.

Verkkosivun ylläpitäjä ei valitettavasti voi kovin helposti vaikuttaa siihen, mitä hakusanoja ihmiset käyttävät hakiessaan tietoa Googlella. Siksi on tärkeää ottaa selville, mitä hakusanoja potentiaaliset lukijat käyttävät hakuja tehdessään. Näin on mahdollista arvioida jo etukäteen sivuston menestymismahdollisuuksia.

Itse käytän selvitystyöhn Googlen mainosohjelman Keyword Tool -apuvälinettä. Sen avulla on helppo selvittää paitsi hakusanat, joista mainostajat ovat valmiita maksamaan, myös hakusanojen yleisyys.



Mikäli olet perustamassa suomenkielistä blogia tai verkkosivua, kannattaa työkalun kieleksi valita suomi ja alueeksi Suomi. Näin saamasi tulokset kertovat suomalaisista käyttäjistä, eivätkä mahdolliset muiden kielien samanasuiset Google-haut johda sinua harhaan.

Syötä seuraavaksi hakulauseille varattuun laatikkoon haluamasi Google-hakuja vastaavat hakusanayhdistelmät. Yksi rivi tarkoittaa yhtä hakulausetta. Erota hakusanat välilyönnein.

Napsauta seuraavaksi painiketta Get keyword ideas. Nyt Google antaa nähtäväksesi joukon perustietoja hakulauseen käytöstä. Tällä kertaa meitä kiinnostaa erityisesti sarake Approximate Avg Search Volume - keskimääräinen hakujen määrä kuukautta kohden. Jos kuukaudessa tehdään vain muutamia kymmeniä hakuja hakusanalla tai hakusanayhdistelmällä, ei siihen todennäköisesti kannata panostaa hakukoneoptimoinnin kannalta.

Työkalu auttaa kuitenkin meitä eteenpäin. Google nimittäin näyttää ehdottamasi haun lisäksi myös muita samankaltaisia hakuja koskevat tiedot. Olitpa sitten suunnittelemassa uutta verkkosivua tai optimoimassa valmista sivua, kannattaa kopioida vaikkapa Excel-taulukkoon tiedot parhaista hakulauseista.

Mikäli tarkoituksesi on maksimoida lukijoiden määrän sijaan sivun tuottamat AdSense-mainostulot, kannattaa tutustua myös sarakkeen CPC antamaan arvioon yhden napsautuksen hinnasta mainostajalle. Mitä suurempi tämä luku on, sitä suurempi senttimäärä kilahtaa myös sivun ylläpitäjän virtuaaliselle mainostulojen tilille.

Tässä vaihessa olet toivottavasti selvittänyt, mitä hakusanoja käyttäen lukijasi ovat löytäneet verkkosivulle. Ovatko lukijoiden käyttämät hakusanat niitä, millä oletat tai toivot heidän löytävän sivullesi? Jos eivät, sivut on syytä optimoida oikeita hakusanoja silmällä pitäen.

Esimerkiksi tämä blogi sijoittuu varsin hyvin, kun Googlella haetaan hakusanaa "AdSense-mainokset". Valitettavasti hakusana "google mainokset" on huomattavasti suositumpi suomalaisten keskuudessa. Ilmeisesti jatkossa minunkin täytyy ryhtyä kirjoittamaan pikemminkin Google-mainoksista kuin AdSense-mainoksista. Näin nuo 170 kuukausittaista Google-mainoksista lisätietoa etsivää suomalaista toivottavasti päätyvät tämän blogin lukijoiksi.

Bloggaamiseen ja ansaitsemiseen liittyvillä hakusanoilla suomalaiset hakevat huomattavan vähän tietoa netistä. Useimpien toiveet ovat paljon yksinkertaisempia: "rahaa nopeasti", "rahaa helposti" ja "rahaa paljon" ovat kaikki kohtuullisen suosittuja hakulauseita.

Keskittymällä oikeisiin hakusanoihin on mahdollista paitsi kasvattaa blogin lukijakuntaa myös blogin mainostuloja. Mikäli verkkosivulla myydään tuotteita tai palveluita, on sitäkin tähdellisempää, että sivulle saapuvat lukijat ovat eksyneet sivulle juuri näitä tuotteita tai palveluita hakemalla.

Satunnainen surffaaja ei nimittäin napsauta hyvin kohdistuviakaan mainoksia, tilaa verkkosivulta maksullista tuotetta tai osta yrityksen tarjoamia palveluita. Tuottavaksi tarkoitetun sivun pitää saavuttaa oikea kohderyhmä: lukijoiden laatu on usein tärkeämpää kuin lukijoiden määrä.

Tämän artikkelin kirvoittamat kommentit

Esitä oma näkökulmasi

Lukijat

 

Copyright 2010.

Blogi käyttää kevyesti tuunattua Modern Clix -teemaa, jonka Introblogger on muokannut Blogspotia varten.