Torstaina Kauppalehden verkkoversiossa ilmestyi kiinnostava pikkujuttu blogeista. Näkökulma oli - tietenkin - kaupallinen.
Jutussa esiteltiin oindex.fi-sivun sekä Blogilistan tietojen perusteella Suomen suosituimmat blogit. Oindex-palvelun mukaan suosituimpia ovat Findance, Hilavitkutin, Hellapoliisi, Nelliinan vaatehuone ja Aasiakas. Jos blogin käsite rajataan tiukasti, on näistä tietenkin vain Nelliina varsinaisesti blogi. Blogilistan kärki poikkeaakin suuresti Oindexin kärjestä. Tällä hetkellä kärjessä ovat Nelliina, MouMou, Fashionweek, No Fashion Victims ja Mungolife - viisi nuorten naisten kirjoittamaa muotiblogia.
Jutussa haastateltiin Hilavitkuttimen perustanutta Erkki Kirjalaista, jonka sivulla käy 35000-40000 uniikkia kävijää viikossa. Tämä määrä ei Kirjalaisen mukaan riitä tuomaan kuin "pientä sivutuloa". Kirjalainen arveleekin, että Suomessa ei kukaan elätä itseään bloggaamalla.
Ansaitsemisen kannalta Kirjalainen pitää kielialueen pienuuden lisäksi ongelmana sitä, että mainostajat eivät ole löytäneet blogeja. Suomessa mainostajat ovat varovaisia, sillä blogien tapa hämärtää mainoksen ja tekstisisällön rajoja nähdään eettisesti ongelmallisena. Hilavitkuttimessa tämä ongelma ohitetaan kertomalla avoimesti, että kyse on mainoksista.
Kauppalehden toimitusta voisi muistuttaa siitä, että kyse ei ole pelkästään eettisestä ongelmasta. Suomen lainsäädäntö nimittäin edellyttää toimituksellisen sisällön ja maksetun mainoksen erottamista toisistaan.
These JBL Headphones Are Less Than $80 for Black Friday
16 tuntia sitten
En onnistunut löytämään tota juttua Kauppalehden sivuilta, mutta kovasti haluaisin sen lukea. Oisko sulla antaa suoraa linkkiä siihen?
Lisäsin linkin tuohon ekalle riville. Löytyy siis tästä.
Kiitos!
Liitin tällä viikolla oman blogini (http://tarkkamarkka.com/blogi) oindexiin ja ensimmäinen listasijoitus oli 37.
Eiköhän tässä olla ennen kesää top 10:ssä.
Markus: miten aiot onnistua kahdeksankertaistamaan lukijamäärän kuukaudessa? Mainostamalla Googlessa?
Esitä oma näkökulmasi