Pien- ja mikroyrityksiä on usein vaikea löytää verkosta. Yhä useammalla mikroyrityksellä on omat verkkosivunsa, mutta niiden löydettävyys on kuitenkin yleensä heikko: sivut löytyvät verkosta, jos osaa hakea juuri tämän yrityksen nimellä Googlesta.
Usein potentiaalinen asiakas ei kuitenkaan tiedä, mistä hän aikoo hankkia tarvitsemansa palvelun tai tuotteen. Googlesta haetaan esimerkiksi helsinkiläistä parturia tai suutaria, mutta ei juuri tiettyä parturia tai suutaria. Asiakkaalla on tarve, mutta hän ei vielä tiedä, mikä yritys pystyy täyttämään hänen tarpeensa.
Pien- ja mikroyritys pystyy helposti saamaan merkittävää kilpailuetua perehtymällä hakukoneoptimointiin. Mikroyrityksen on turha turvautua ammattimaisiin, kalliisiin verkkoviestinnän ja hakukoneoptimoinnin konsulttiyrityksiin, sillä ongelmaan on usein yksinkertaisia ja edullisia ratkaisuja.
Pienyritysten verkkosivujen keskeinen ongelma hakukoneoptimoinnin kannalta on usein siinä, että sivuilla ei ole tekstiä tarpeeksi. Sivulta löytyy kyllä yrityksen nimi, tuote, omistaja, osoite ja puhelinnumero. Tämä ei kuitenkaan vielä riitä, sillä Google ei näin pienellä tekstimassalla sijoita yritystä kovin näkyvästi hakutuloksiinsa.
Helpoin tapa saada lisää painoarvoa hakutuloksissa on tekstimäärän kasvattaminen sivustolla. Joka sivulle pitäisi saada vähintään ne maagiset 300 sanaa, jotta sivuston hakukonenäkyvyys paranisi. Samalla luodaan perusta teknisemmälle hakukoneoptimoinnille.
Tekstien kirjoittaminen verkkosivulle ei välttämättä ole kovin helppoa. Kuitenkin olisi hyvä esitellä yrityksen tärkeimmät tuotteet paitsi kuvin, myös sanoin. Henkilökunta voi kertoa työstään, koulutuksestaan ja ajatuksistaan. Näin saadaan suhteellisen vaivattomasti aikaan tekstejä, joissa yrityksen tuotteet ja palvelut näkyvät luonnollisessa käyttöympäristössään. Samalla eri sanat esiintyvät hakukoneoptimoinnin kannalta hyödyllisesti eri taivutusmuodoissa.
Jos tekstien kirjoittaminen ei tunnu luonnistuvan yhtä hyvin kuin vaikkapa kenkien korjaaminen, kannattaa harkita ulkopuolisen kirjoittajan palkkaamista. Yrittäjä voi tällöin keskittyä ydinosaamiseensa ja antaa ammattilaisen huolehtia tekstien kirjoittamisesta. Tämä vaatii luonnollisesti rahaa.
Sujuvasanainen mikroyrittäjä voi kuitenkin huolehtia yrityksen Internet-markkinoinnista ja hakukoneoptimoinnista aivan itse. Helpoimmin tämä onnistuu perustamalla oma blogi, jossa yrittäjä esittelee tuotteitaan ja palveluitaan mahdollisimman monisanaisesti.
Kuvat tuotteista ja henkilökunnasta eivät riitä, sillä hakukoneoptimoinnin kannalta kuva ei vastaa tuhatta sanaaa, korkeintaan muutamaa. Kuvien rinnalle tarvitaan tekstejä, joissa kerrotaan tuotteista ja palveluista. Tärkeintä on, että potentiaalisten lukijoiden ja asiakkaiden käyttämät Google-hakusanat esiintyvät teksteissä riittävän usein.
Seuraavissa artikkeleissa kerron, kuinka blogin tai muun verkkosivun löydettävyyttä on helppo parantaa kotikonstein. Seuraa tätä blogia jatkossakin, jos haluat lukea lisää blogeista mikroyrittäjän markkinointivälineenä!
These JBL Headphones Are Less Than $80 for Black Friday
14 tuntia sitten
Hyvä aihe ! Oma googlelöydettävyyteni parani kummasti kun tein googleen sitemapin, mutta tuo onkin varmaan jo listattu tuleviin vinkkeihisi ?
Kevätterveiset Pariisista !
Esitä oma näkökulmasi