Luet artikkelia:

Bloggarin ja pienyrittäjän hakukoneoptimointi

Maanantain artikkelissani neuvoin, kuinka voit helposti ottaa selvää suomalaisten käyttämistä Google-hakusanoista. Toivottavasti olet jo ottanut selvää suosituimmista blogisi tai verkkosivusi aihepiiriä koskevista hakusanoista.

Seuraavassa vaiheessa sivusi on optimoitava suosituimpia hakusanoja silmälläpitäen. Tämä kuulostaa hankalalta, mutta useimmiten päästään pitkälle muutamilla perusohjeilla.

Yksittäisen sivun pituus on tärkeä tekijä. Usein esitetään hyvän sivun olevan pituudeltaan vähintään 300 sanaa. Katso lisää sanamäärän merkityksestä artikkelistani Artikkelin pituudella on väliä - myös blogia kirjoitettaessa.

Avainsanatiheys on toinen tärkeä tekijä. Toista hakusanat useita kertoja sivulla. Jos optimoinnin kohteena on useista sanoista koostuva ilmaisu, käytä samaa sanajärjestystä useita kertoja sivun sisällä. Optimaalinen avainsanatiheys lienee muutaman prosentin luokkaa. Tällöin hakusana kannattaa upottaa tekstiin muutaman rivin välein. Älä kuitenkaan liioittele, sillä jatkuva samojen sanojen toistelu heikentää luettavuutta ja karkoittaa lukijat.

Käytä hakusanoja otsikoissa. Verkkosivujen tekemisessä käytetään html-kieltä. Tällöin otsikot merkitään h1- ja h2-tageilla. Otsikkotasoja on enemmänkin, mutta nämä hierarkiassa korkeimman tason otsikot vaikuttavat eniten hakutuloksiin.

Otsikoiden lisäksi lihavointi auttaa hakukoneoptimoinnissa. Lihavoi siis tekstissäsi esiintyviä hakusanoja, mikäli se näyttää luontevalta.

Käytä title-tagia sivun otsikointiin. Title näkyy webbiselaimen yläpalkissa otsikkona. Kirjoita otsikosta sujuva ja houkutteleva, mutta yritä upottaa siihen kohteenasi olevia hakusanoja.

Otsikon lisäksi hyödynnä meta-tagia.

Käytä linkeissä linkitettävän sivun sisältöä kuvaavia sanoja, linkititpä sitten oman blogisi artikkeleihin tai muualle verkkoon. Esimerkiksi näin:
Rahasta-blogi on hyvä tietolähde, jos haluat saada lisätietoja Google-mainosten avulla ansaitsemisesta. Google-mainosten tuotto riippuu monesta asiasta...

Hakukoneet arvostavat sivujen pituuden lisäksi sivuston laajuutta. Mitä enemmän sivuja, sitä parempi. Säännöllinen päivittäminen tuo vielä lisää plussaa sivustolle Googlen silmissä.

Optimoi jokainen sivuston sivu - tai jokainen blogin artikkeli - yhtä hakusanaa varten. Älä siis upota kaikkia hakusanoja joka sivulle, vaan keskity joka sivulla yhteen hakusanaan. Vastaavasti jokaiselle kohteena olevalle hakusanalle tai hakusanayhdistelmälle kannattaa omistaa oma sivu.

Ja lopuksi muutamia varoituksia.

Älä yritä huijata. Älä käytä taustan väristä tekstiä. Älä käytä pikselin kokoisia kuvalinkkejä. Älä spämmää. Googlen käyttämät algoritmit rankaisevat näistä huijausyrityksistä - jos käy oikein huonosti, sivusi poistetaan kokonaan Googlesta.

Näillä ohjeilla pääsee jo aika pitkälle hakukoneoptimoinnissa. Ja kunhan saat vielä muut linkittämään sivullesi, alkaa lukijoita saapua pikkuhiljaa myös Googlen kautta.

Tämän artikkelin kirvoittamat kommentit

Katleena

Kiitos jälleen hyvästä postauksesta! Sain taas muutaman hyvän idean, joita voin hyödyntää omassa blogissani.

Esitä oma näkökulmasi

Lukijat

 

Copyright 2010.

Blogi käyttää kevyesti tuunattua Modern Clix -teemaa, jonka Introblogger on muokannut Blogspotia varten.