Luet artikkelia:

Mainostilan myyminen lisää bloggaajan ansaintamahdollisuuksia

Viikko sitten esitin kahdeksankohtaisen luettelon tavoista ansaita blogilla. Yksi näistä oli mainostilan myyminen mainostajille.

Mainostajien etsiminen itse ei tietenkään ole yhtä helppoa kuin vaikkapa Google-mainosten käytännössä automatisoitu sijoittaminen blogin reunoille. Oikein hoidettuna mainosmyynti voi kuitenkin tuottaa paremmin kuin Google-mainokset tai kumppanuusohjelmat.

Itse myytyjen mainosten etu verrattuna Google-mainoksiin on siinä, että rahantuloa ei välttämättä tarvitse sitoa klikkausten kautta syntyviin asiakaskontakteihin. Mainostajalle saattaa riittää pelkkä näkyvyys suositulla sivulla, jonka lukijakunnan voi olettaa olevan kiinnostunut mainostajan tuotteista.

Mainostilan myyminen edellyttää suurta lukijakuntaa, minkä saavuttaminen on ainakin suomenkieliselle blogille hankalaa. Este ei kuitenkaan ole ylittämätön. Esimerkiksi muutaman suositun tyyliblogin päivittäinen yhteenlaskettu kävijämäärä liikkuu jo kymmenissä tuhansissa. Tämänsuuruinen muotitietoisten 15-25-vuotiaiden naisten ryhmä kiinnostaisi varmasti jo monia mainostajia, mikäli mainostilaa myytäisiin koordinoidusti.

Mainostilan myymistä varten kannattaisi tällöin perustaa osakeyhtiö, jonka osakkaina olisi esimerkiksi viisi bloggaajaa. Yritys huolehtisi keskitetysti mainosmyynnistä näihin blogeihin. Mainostajille voitaisiin tarjota esimerkiksi vuorokauden mittaista mainosnäkyvyyttä halutun kokoisella mainospaikalla (vaikkapa 300 x 250, 180 x 150, 728 x 90 tai 160 x 600 pistettä).

Jos bloggaajarinki huolehtisi itse mainosmyynnistä, voisivat bloggaajat olla varmoja siitä, että blogiin ei ilmesty ei-toivottuja mainoksia. Mainosmyynnin yhtiöittäminen tekisi mahdolliseksi myös toiminnan laajentamisen; markkinoiden muodostuessa suotuisaksi olisi helppoa ottaa mukaan uusia blogeja.

Osa bloggaajista varmasti pitää tämänkaltaista kaupallistamista epäeettisenä tai ainakin arveluttavana. Bloggaajan on kuitenkin tehtävä valinta, haluaako hän ansaita blogilla vai ei. Mikäli blogilla on tarkoitus myös tienata, on blogin kaupallistamisessa käytettävä kaikki mahdolliset keinot. On turha jättäytyä Google-mainosten varaan.

Tämän artikkelin kirvoittamat kommentit

Esitä oma näkökulmasi

Lukijat

 

Copyright 2010.

Blogi käyttää kevyesti tuunattua Modern Clix -teemaa, jonka Introblogger on muokannut Blogspotia varten.