Otsikko on tärkein osa blogiartikkelia. Monet bloggaajat eivät kuitenkaan kiinnitä minkäänlaista huomiota kirjoitustensa otsikointiin.
Huono otsikko ei kuvaa muuten hyvin kirjoitetun artikkelin sisältöä, ei houkuttele uusia lukijoita eikä auta hakukoneoptimoinnissa. Vastaavasti hyvä otsikko kertoo lukijalle, mistä artikkelissa on kysymys, tuo uusia lukijoita Blogilistan kautta ja ottaa huomioon hakukoneoptimoinnin vaatimukset.
Hyvä otsikko ottaa siis huomioon sekä blogin vanhat lukijat, uudet lukijat että Googlen. Hakukoneet analysoivat tekstiä toisin kuin ihmiset, minkä vuoksi hyvän otsikon laatiminen on haastavaa. Älä kuitenkaan otsikoi juttujasi pelkästään Googlea varten, sillä blogin lukijat ovat ihmisiä.
Blogiartikkelin otsikon tarkoitus on saada mahdollinen lukija napsauttamaan linkkiä Googlessa, Blogilistalla tai RSS-syötelukijassa. Hyvä otsikko herättää lukijan kiinnostuksen ja houkuttelee lukemaan varsinaisen artikkelin ensimmäisen lauseen ja ensimmäisen kappaleen.
Usein lukijoita houkutteleva otsikko lupaa ratkaista jonkin ongelman. Tämän artikkelin otsikko antaa lupauksen uusien lukijoiden löytämisestä blogille. Aikaisemmin olen esimerkiksi luvannut neuvoja, joiden mukaan lukijat saavat muut linkittämään blogiinsa, mainostuloja blogilla tai lisää lukijoita Googlen kautta. Otsikoiden taustalla on ollut ajatus siitä, että lukijalla on jokin ongelma, joihin hän etsii vastausta. Artikkelini otsikko on luvannut ratkaisun kyseiseen ongelmaan.
Jos artikkeli on rakenteeltaan luettelomainen, kannattaa tämä tuoda otsikossa esiin. Itse olen kirjoittanut esimerkiksi kahdeksasta tavasta ansaita blogilla. Lukumäärän ilmaiseminen otsikossa kertoo lukijalle, montako asiaa hän oppii artikkelista. Riittävän korkea lukumäärä vahvistaa otsikon sisältämää lupausta ja houkuttelee entistä useampia lukijoita napsauttamaan artikkelin otsikkoa.
Salaperäisyys voi myös toimia lukijoiden houkuttelemiseksi blogiin. "Älä lue tätä" -tyylinen otsikko voi tuoda Blogilistalta paljon tavallista enemmän lukijoita. Keinoa ei kuitenkaan kannata käyttää liian usein, sillä tämänkaltaiset otsikot eivät ole hyödyllisiä hakukoneoptimoinnin kannalta.
Lukijoiden tuntemat nimet tuovat helposti lisää lukijoita blogiartikkelille. Tätä voit kokeilla helposti: lisää otsikon alkuun Coco Chanel ja saat varmasti Blogilistalta tavallista enemmän lukijoita. Mikäli Chanelilla ei ole mitään tekemistä artikkelin ja blogin aiheen kannalta, ei näistä lukijoista kuitenkaan tule pysyviä lukijoita.
Lisää ideoita hyvin toimivia otsikoita varten saat helposti silmäilemällä minkä tahansa aikakauslehden kansia. Otsikot, jotka toimivat sekä naistenlehdissä, autolehdissä että tietokonelehdissä toimivat myös blogiartikkeleiden otsikkoina. Ota siis mallia ammattilaisilta!
Lauantaina klo 18.00 ilmestyy blogin seuraava artikkeli. Tuolloin käsittelen blogiartikkelin otsikointia hakukoneoptimoinnin kannalta.
These JBL Headphones Are Less Than $80 for Black Friday
19 tuntia sitten
Näinhän se on rahasta tätä tehdään
Kostja
Jotkut tekevät, jotkut eivät.
Jotkut tekee rahasta, jotkut rahastaa tehdessään.
Jotkut toivovat harrastuksen tuottavan rahaa, toiset ovat valmiita maksamaan harrastuksesta.
Esitä oma näkökulmasi